sunniler, alevileri niye sevmiyor o konuda tamamen dumurum?(bende sallıyor olabilirim varsa öyle bir durum çok özür, ama bu suriyede sunni alevi mezhep kavgaları falan)
bu ikisi birbirleri üzerinde baskınlık oluşturma çabası falan gibi bir durum mu var islamı mı paylaşamıyorlar?
muhammed ölmüş
kim halife olacak diye birbirlerine düşmüşler.
millet ikiye bölünmüş.
hala o bokun sürünmesi sağa sola.
hariciler falan da var onlar da ayrı hikaye. bu ikisine de siktiri basıp kendi kendilerine takılmışlar.
bişi yok. olay bu.
alevilik sünnilik birer mezhep değil öncelikle onu söylim.
islamda 4 büyük mezhep var, hanfilik, şafilik, malikilik ve hanbelilik.
bu 4 büyük din alimi kuran'dan sonra, sünnetlerle kendilerine göre yorumlayıp dini öyle yaşamışlar. kimi mezhepte bir hayvana dokunmak abdesti bozarken, kimisi namazı elleri yanda kılar. bu gibi farklılıklar var. türkiye'nin büyük çoğunluğu hanefidir. iran'da şafiler çoktur.
alevilik-sünnilik tamamen farklı bir olay.
aleviler hz. muhammed'i peygamber olarak kabul ederler ancak hz. ali'nin yolundan giderler. mesela hz. ali namaz kılarken öldürüldü diye namaz kılmazlar bazıları ama namaz kılan çok alevi de var ayrıca.
islamı paylaşmamak değil de farklı yaşamak diyelim kısaca.
son olarak da sünnilerin alevileri sevmemesi (veya tam tersi) diye bir olay yok.
@etna yalnışım varsa düzelt
suriyede ki olaylar bu farklılıkla alakalı değil mi?
yada tr de alevilerin bir şekilde kendilerinin hor görüldüğü düşünmesi, osmanlı zamanında alevilerin katledildiği falan gibi şeylerin söylenmesi(bunu da 3. köprünün ismi açıklanınca duydum)
cidden bu konudan çok uzağım ama son yıllar da çok fazla gözüme batmaya başladı insanların inançları yüzünden devletler tarafından katledilmeleri vs.
aynı dili farklı şive ile konuşmak gibi sevdiğim bir cümle var bu konu ile ilgili. inanılan değerler ortak ama ibadet farkları var. peygamber ikisinde de hz muhammed ama hz ali de veli olarak kabul ediliyor alevilikte.
suriyedeki olayların mezheplerle alakası yok. orası tamamen siyasi.
iki farkı ayrım var aslında
1. şii-sünni ayrımı sünni her yerde sünni olarak adlandırılıyor bildiğim kadarıyla ama şii'lik biraz farklı biz alevi diyoruz iranda şii diyorlar caferi diyorlar imamiyye diyorlar orası biraz karışık
2. mezhep ayrımı İslamda ehl-i kitap kabul edilen 4 mezhep var hanefilik, şafilik, malikilik ve hanbelilik bunların hepsi sünni mezhepleri (bi de vahhabilik var suudi arabistandaki de onu katmayalım)
Daha karışığı Türkiyedeki alevilerin büyük kısmı hanefilik çatısı altına giriyorlar -(e bu da baştan ters oluyor işte seveme sevmeme hikayesi burdan: hanefilik şii değil sünni bir mezhep çünkü. Ha, kendileri girmiyorlar da devlet öyle görüyor zira devletin dini en çok bu hanefi fıkhına --devletin dini?? laik değil miydik biz? diyeni diyanet bütçesiyle döverim...Öte yandan türkiye hanefi ve sünni olmasına rağmen ehl-i beyt sevgisi konusunda diğer sünni ülkeler gibi değil...
az bi kısım şafi var, ağırlık doğuda olmak üzere.
Suriyeyi çok ayrıntılı bilmiyorum ama orda sadece şii-sünni değil + arap olma olmama durumu da bu ayrımlar da etkili.
abooo çok karışık hacı.
şimdi yavuz sultanın şah ismaille halleşmesi mi desek
hilafetin siyasal hayata sirayeti mi desek.
yani bişe bilmiyom ne la bu diye sorunca çat diye bi cevap verilecek konu değil.
ama siyasi yani. sadece siyasi.
bir sünniye sorarsanız başka bir aleviye sorarsanız bambaşka cevaplar alırsınız bu konuda. tarihsel olarak devlet başta olmak üzere yeri geldiğinde toplumun belli bölümleri bir şekilde aleviliğin veya alevilerin karşısında olmuştur bir şekilde. karşısında olmak derken, alevilerin yaptığı bir şey yok. maraş, çorum olayları gibi olaylara bakarsanız bir şekilde alvilerin bizatihi fiziksel varoluşları yani canlarına kastedilmiştir.ama neden? çünkü belki devlet, belki faşist çeteler, belki başka odaklar bir şekilde alevileirn inancından ve kendilerinden,fikirlerinden rahatsızlar. bunların nedenlerini biraz incelemeniz gerek mirim. okumak iyidir.