bir padişahın kanıyla beslendi.
Yerden biten şu mor menekşe yok mu?
Bir güzelin yanağındaki bendi
Ömer Hayyam bu rubaide ne anlatmak istemiş açıklayabilir misiniz
Yani olduğun hale çok kıymet verme.
Onun da bir sonu var.
Üstelik nereye gidip neye dönüşeceğini de bilemezsin.
Reenkarnasyona değil de aynı yaşam içinde bile büyük dönüşümlerin olabildiğini anlatıyor.
Malına güvenme bir kıvılcım yeter, derler ya. Onun gibi sanki.
padişah da olsan sonun toprak. güzelin yanağındaki ben ise bir kusur olsa gerek. mor menekşe ise güzel bir şey. yani iyi de olsan kötü de olsan sonun toprak.
Kızıl lale nadir bir tür. Menekşe ise yaygın.
Güzelliği nadirlikte arama. Onlar için ne canlar gider de asıl güzellik gözünün önündedir, demek istemiş de olabilir.
madem nadir neden "her kızıl lale" diyor? "şu kızıl lale" falan demesi gerekmez mi?
Güç(padişah) de güzellik(güzel) de geçici.
Başka bir yerde de şöyle geçmiş
Kırlarda açılan kızıl laleler
Çok hükümdarların kanı, teniydi
Yerlerde gördüğün mor menekşeler
Sevgili yüzlerin nazlı beniydi.
Bence padişahlar için fethettikleri yerler sevgilileri gibiydi. Yerlerdeki çiçekleri de sevgilisine güzellik katan minik bene benzetmiş