Peki böyle bir durum varsa bunun espirisinin yapılması iğrenç değil mi?
Birileri zor durumda oluyor tecavüz sırasında ve bunun komikliği olmaz. Ne bileyim savaşta yıkılmış bir ülkeyla ilgili de komedi yapamazsın (Hitler değilsen), fakir biriyle ilgili de fakirliği üzerinden komedi yapamazsın, peki tecavüze uğrayan kadınla ilgili nasıl komedi yapılıyor? Ve Türkiye'de tecavüz olayları kadınları aştı erkek çocuklarına kadar ulaştı. Yakında onlarla ilgili de mi komedi filmeri çekilecek!
İsteyen şu yazıları da okuyabilir:
www.cinsomedya.org
gaiadergi.com
www.radikal.com.tr
Düzenleme ve yanıt: Bir soru sordum "Öyle mi? Öyleyse iğrenç dedim." dedim. Önyargı yok, olsaydı gelip soru sormazdım, duyuru olarak açardım ve yanıt almazdım. Yorumlar da geldi "Tecavüz" ediyor dediler. Güvenilir yerlerde (Cinsomedya ve Gaia Dergi) okuyunca ve bir de Radikal'de ve burada sorunca düşüncem doğrulandı.
Filme neden gitmiyorum? Birilerine tecavüz edilirken kahkahalarla gülemem, dahası tecavüzü güldürü unsuru yapanlara da para kazandırmam. Birilerin ölümü ya da işkenceye uğraması bana göre komik değildir. Çünkü psikopat değilim.
hacı okumamışsın yorum yapma bari.. yaz internete oku 5-6 hikaye anlarsın zaten..
0070 cabbar baba vardı mesela ona ne diyeceksin?
bu arada doğru değilsin.
geleni sikiyor kaçan kurtuluyor. kedi değil insan da sikiyordu. birkaç tane şeyini okumuştum teee sneler önce.
değil. ama filmi izlemedim. filmde de öyle bişey olduğunu sanmam. ama sözlü taciz benzeri şeyleri oluyor çizgiromanında. ama olayı o değil.
daha çok kazanova bi karakter. tecavüz durumu yok. hatta 2. albümde bi hikayede bir kediyi tecavüzden falan kurtarıyodu yanlış hatırlamıyosam. zaten dişi kediler onunla çiftleşmek için can atıyo durumu var.
evet tecavuzcu , kedi ulan bu , kurgu bir kedi karakter ne bekliyorsun ?
o zamanlar (90-2000) cok da duyar kasan ılık yoktu bu konularda gayet geyıgıne ılerlıyordu cızgı karakterler. arkadasına bıle kayıyordu yanlıslıkla serro . okuyanlar bılır , mart orgisi yaparken yanlıslıkla bır arkadasına kayıyor sonrakı bolumlerde bu kedı gay bı karakter olarak ıntıkm almaya bıle gelıyordu.
aklına gelebılecek tum hayvanlıkları yapan bır karakterdır sero .
Neyle ilgili komedi yapılacağına kim karar veriyor ki? Her şeyle ilgili komedi yapılabilir, en acı verici şeylerle ilgili bile olabilir, komik bulmazsan ilgi göstermezsin olur biter.
Bu arada Şerafettin tuttuğuna gömer, dikiş makinası gibidir, en istemeyeni hastası olur hatta orjinal hikayelerde.
eşim bu karakteri seviyor. çizgi romanları da evde var. ben de merak ettim bakayım dedim ve gerçekten tebessüm dahi edemedim. tecavüzün ve tacisin mizahı olmaz. bunu ancak bir erkek komik bulabilir.tecavüz bir dramdır ve bunu ister bir insan yapsın ister bir kedi ister bir kuş bu onu mizahi bir yere oturtmuyor. bunu bir erkeğe de asla anlatamıyorum. ya o bi kedi bla bla. ben belgeselde kaplumbağaların tecavüzünü izleyince de kötü oluyorum, yunusların köpekbalığı yavrularına sürekli tecavüz ettiğini öğrendikten sonra da artık sempatik bulmuyorum. içinde tecavüz hikayesi geçen herhangi bir şeye gülmek bir sorundur bence.
kedinin tecavüzü özendirmesi bi yana rakı içen fare ve martı olduğunu duydum. çoluğumuz çocuğumuz var ya cihangire gitmeye korkar olduk.
bir de bu konuda mizah yapılmamalı da demiyorum. mesele böyle bir şeye gülümseyebilmekte.
bir de kedi lan o kedi diye üstüne basa basa söylüyorlar ya. o kedi lan kedilerin bildiğin bir insan dişisi gibi memeleri ve poposu, kirpikleri vs. var. belgeselden bahsetmiyoruz burda. yarı insansı özelliklere sahip hayvanlardan bahsediyoruz.
kötü kedi şerafettin falan ilgilendirmiyor beni ancak "şunların, şunların komedisi olmaz" diye bir şey olmaz asıl. şunu yapmayın. ya da yapın, bana ne tabii de saçma bir düşünce be abi.
bir metin yollamışsın, "tecavüz mizahının erkekler üzerinde etkisi var" diyor. neye dayanarak söylüyor bilinmez. yazı da tamamen boş laftan ibaret, okura herhangi bir şey kazandırdığı da yok. nitekim gayet meraklısı olduğum bir konu üzerine kurulmuş sitenin kendisi de pek doyurucu değil ne yazık ki. neyse, bu yazıyı yazan kişi mesela ingiliz mizahını görse demek, kafasını toprağa gömecek. bu kişi zamanında ingiltere'de yaşayıp chris morris'ten jam skeçlerini izlese adamın hapsini istermiş bence, var o potansiyel. bu politik doğruculuk sevdası genel olarak mizahın içine ediyor zaten. etliye sütlüye karışmayan, düz komedyen seinfeld bile belli yerlerde gösteri yapmayacağını açıklamıştı mesela, o ortamlardaki kitle her halta ırkçılık, cinsiyetçilik damgası vurduğu için. bırakın millet mizah yapsın, yapmaya çalışsın. bahsettiğin sorunlarda mizahın herhangi bir körükleyici etkisi yok. bu tip saçma düşünceler, bahsedilen sorunların kaynağında yer alan asıl problemlerin geri plana itilmesine sebep oluyor. yani şimdi, cinsomedya isimli sitede mizah eleştirisi var, toplumun tam da merkezine yerleşmiş dinle alakalı en ufak bir eleştiri yazısı yok. site cinsiyetçilik üzerine ve dinle ilgili yazılmış sadece birkaç yazı var, onlar da islamofobiyi eleştiriyor. böyle saçma bir şey olabilir mi? gelmiş kötü kedi şerafettin diyor. insan gülüyor artık.
kusura bakma bu arada, kötü kedi şerafettin ile pek bir ilgisi olmadı cevabımın, sadece senin genel komedi anlayışınla ilgili öyle kendimce bir şeyler yazasım geldi. siteyi de gezdiğimde sinirlendim biraz :) kuşkusuz iyi bir şeyler yapmaya çalışıyorlar ancak düşünce yapıları bana biraz ters geldi.
bilgin olmadan fikrin olunca böyle oluyor demek ki.
filmde tecavüz yok.
karikatürlerinde vardı.
@soso İngiltere'nin ne yaptığı beni ilgilendirmez. Onlar yapıyor diye iyidir diye bir kural yok. Seinfeld de Amerikan mı? O da beni ilgilendirmez. Ben Batı özentisi değilim. "Avrupa'da da oluyor" saçma türden kendini teselli cümleleri.
Ben komediye tanım yapmaya çalışmıyorum. İşkencenin komik olmadığını savunuyorum. Sence işkenceden komedi olur mu?
@Traveller, mizahta öyle bir kural var açıkçası. türk mizahını batı mizahından daha üstün görmenin tek açıklaması milliyetçilik falan olur herhalde. bazı konularda belli ülkeler üstündür işte. biz de yemeklerde üstünüz mesela ya da asker yetiştirmede iyiyiz. ancak mizahta aşırı başarısız bir ülkeyiz işte. dolayısıyla genel mizah eleştirisi yaparken batıyı dikkate almak zorundasın.
bu arada bence aklına gelebilecek her şeyden mizah olur.
sen niye bu kadar ciddiye aliyorsun dunyayi, hayati haci?
@peki soso diyelim öyle, küçük çocuklara tecavüzü de normal mi saymalıyız? Her şeyden mizah olabilir demişsin.
abi mizah derken gözünün önünde nasıl bir şey canlanıyor, çok merak ediyorum. mizah, işlediği konuları sadece desteklemek için değil, ona ya da onu araç olarak kullanarak başka bir konuya dikkat çekmek için de yapılır, hatta konuyu iyice abartarak sana tokadı da basar. mizah sırf güldürmek için falan yapılmaz.
merhaba. bu vermeye çalıştığım ikinci, daha eli yüzü düzgün bi cevap olur umarım. öncelikle verdiğiniz ezop masalları benzetmesi yanlış karikatür/çizgi roman edebiyata yakınlığından daha fazla görsel yönden kuvvetli yani sinemaya, fotografa. oturup bel altı fıkra yazar gibi hikaye uydurmuyorlar baloncuklar olmasa da resimlere bakarak anlarsınız şerafettini, hilal'i, kunteper canavarını. hepsinde salt iyi yada safi kötü karakterler yok yani. şerafettini okurken tecavüzüne gülelim diye o kare çizilmiyo olay örgüsünün içinde yer alıyo ama şerafettinin yarı kedi, yarı insan olmasıyla alakalı. kedimde köpeğimde var hayvanlar birbirine yüksek müsademi istemeden temasta bulunuyorlar doğaları gereği. çizerin kendi kedisi de var (size spoiler olmayacak zaten herhangi bir mizah dergisi okumaya kapatmışsınız kendinizi) yani biliyordur neden bahsettiğini. amerika, ingiltere beni enterese etmez demişsiniz ben size bildiğim pişmiş kelle hıbırdan beri aklımda kalan türk çizerlerinin bazı çizgi karakterlerini anlatayım.
timsah (kadınlarla resmi nikahsız ilişkiye girer, bi daha aramaz sormaz arkadaşını üzer :((( ).
Robinson ve cuma ( cuma siyahi olmasından ötürü beyaz robinsondan küfürler ırkçı küfürler işitir, dayak yer ayrıca çizer cumayı abijim mabijim diye konuşturarak siyahi adamı aşağılamaktadır).
Hilal (okuldan kaçar, iblis bununla cimaa etmek ister, küfreder, döver, etekaltından külodunu memesini falan görürüz, anasına küfreder oraya buraya büyük abdestini birakır)
Kunteper canavarı (sizin naciz bedeniniz kaldıramaz anlatmayayım)
Hain evlat ökkeş (anasını bacısını döver)
Zıçan adam ( sence?)
Cihangirde bir ev (ışık evi, 28 şubat dönemi işkenceler ve ikna odaları diyeyim ne kadar yürek burtuğunu tahmin et)
Orospu çocuğu memo ( vergi kaçıran bir devlet memuru, esnafa borç takıp geciktiriyor)
Otisabi (eksisözlükte bir yazar)
ya var da var yani sen istiyosun ki hep "gönül adamı" olsun. zeytinle limonla başladım 32 yaşındayım batmadıkları sürece okurum kızım olsa yine aşıların bu bilinci "yaşımdan mıdır bilmem" diyerek bu kadar alakasız çıkarımlar yapmasın diye. bu son dönemde ki gereksiz hassasiyet kadar eğreti bisey görmedim. Kadına kadınsın desen seksist olduğun bir süreçten geçiyoruz kimse kimseyle konuşmasın arkadaş karşında ki gocunabilir. Kısacası 3 verdiğiniz 3 linkte ne yazıyor bilmiyorum ama aga KÖTÜ kedi şerafettin. Garfield değil tom değil.
Prenses kurbağayı neden öptü hayvan pornosu ön sevişmesi mi, kınıyorum okumayacağım!
Mizah yapılırken amaç bir soruna dikkat çekmek de olabilir, Economist dergisi bunu sürekli yapıyor. Hoşuma da gidiyor. Şerafettin'i bir gün çıkıp biri yasaklayalım derse ona da karşı olacağım. Ne mizahı olursa olsun, birilerinin düşüncesine/kutsalına/idealine karşı olacaktır. Bu da kabul. Mizah hataları gösteriyorsa bu harika bir şey olur. Ancak hataları iyi bir şeymiş gibi göstermesi... Örneğin dizilerde evlere temizliğe giden kadının başının eşarplı olması ve kadını cahil olarak göstermeleri, apartman kapıcılarının Kürt aksanıyla konuşmaları, fazla zeki olmayan karakterlerin Karadenizli olmaları ve bu karikatürde bakımlı kadınlara taciz edilmesi ve kedilere tecavüz edilmesi. Bütün bunlar bir kitleyi aşağılıyor. Kürtler ancak kapıcıdır, kadın eşarplıysa ancak ondan temizlikçi olur ama ana karakterler beyaz Türklerdir diğerleri ancak yardımcıdır; kadın açık(?) giyinirse bir kedi gelir onu taciz eder... Bunlar nefret söylemi olmuyor mu? Bir kesimi aşağılamıyor mu?
Bunu yapmayı sevmesem de şöyle düşünün. Bir Alman ya da Yunan dizisinde/karikatüründe bir Türk kötü(?) bir aksanla konuşuyor, fazla akıllı değil ve bu komedi olarak gösteriliyor. Bu bir algı oluşturmuyor mu? Her ulusu eleştirse o zaman haklı olabilir. Herkesin bir kötü tarafı olabilir. Örneğin Shameless Amerika'nın da kötü yanlarını gösteriyor, Myanmar'ın da. Ancak bir karakterin kadınlara taciz ve tecavüzden başka bir kimliğinin olmaması yanlış değil mi?
ya bu kedi bülent üstün'ün yani çizerin ölen kedisi. öldüğü sene karikatürüne başlıyor ve hayvanın sokakta yaptığı işleri canlandırıp ondan sonra kısmi olarak insanlaştırıyor.
yani mesela kedice hareketleri de var şero'nun. kedilerde kızgınlık döneminde blduğunun üzerine atlama olayı yani o, tecavüzü normalleştiren bir şey yok.
fakat karakter karikatürün ömrü içerisinde gitgide gelişiyor, insansı özellikleri olacağı baştan belirli ve seçili olmakla birlikte kedisel özellikleri sayesinde olaylar vuku buluyor aslında. yani o kedi cihangir damlarında gezip birkaç hatun kediyi kıstırdı mı gerçekte, kıstırdı. bir kısmıyla hayvanların yaptığı şekilde cinsel ilişkiye girdi mi girdi, bunlar karşılıklı olur alınarak mı oldu iki kedi arasında, hayır :)*, her zaman olmadı.
kedi sahibiyim ama dişi kediler güçlü bir erkek kedinin ısrarlı zorlamasını sonuna dek püskürtebiliyor mu, emin değilim. sanıyorum ilişki her zaman "consensual" olmuyor.
@kedi de olsa fark etmez diyenlere: eder, kedi "benim haklarım" diye bir şey bilmiyor, aslına bakarsanız bir kedi aynaya baktığında onun kendisi olduğunu en azından ilk başta fark etmiyor, hatta sonra da fark etmiyor büyük ihtimalle, sadece zararsız bir şey olduğunu biliyor.
ama bir insan ne yaptığını biliyor. benim de hoşuma gitmezdi karikatürün bu kısımları ama kedilerin the marmara'nın terasını kapatmaları çok komik gelmişti mesela. ikisi ayrı şey. adam kedisi adına insanların da okuyableceği bir şey çiziyor ve yazıyor. olay bu.
Siz evet şerafettin tecavüzcü bir kedidir cümlesini duymak istiyorsunuz. izlemedikçe okumadıkça karakteri bilen insanların cevapları sizi kesmeyecek.
ya SPOILER ------ şerafettin bi kediye yelteniyo edemeden ölümüne sebep oluyo, başka bi kediyi de tecavüzden kurtarıp flört ediyo----- SPOILER bitti.
verdiginiz son örneklerden anca "kedi camiası zan altında kaldı, tüm kediler öyle degil" anlamı çıkıyor. kaç insan açıklamaya çalıştı kediler, köpekler karşı taraf rızasına bakmıyor, şero da yarı kedi yarı insan. kısırlaştırılıp tüm gün yumakla oynasın, kuma işesin düz kedi tekir olsun istiyorsunuz anlıyorum ama hayal gücü işte. çizer şeytana uymuş.
@libertine
Ben hakaret etmeyen herkese yanıt veriyorum, bir soru sordum ve aklımdaki diğer soruları konu dahilinde soruyorum ve bunda bir zarar görmüyorum. İstediğim kadar da sorarım. Yalnızca hakaret edenlerle tik atmıyorum, o kadar. Amacım hiçbir yazarı, çizeri aşağılamak değil.
Tekrar ediyorum: Bir soru sordum "Öyle mi? Öyleyse iğrenç dedim." dedim. Önyargı yok, olsaydı gelip soru sormazdım, duyuru olarak açardım ve yanıt almazdım.
Traveller her cevabın, her yazın düz mantık, captain obvious gibi adamsın. Bayıksın, sıkıcısın.
Kardeş kediler sgişirken izin almıyor. Arada sokağa çık.
@libertine +1
Bazı konular doğası gereği ince çizgilerle cevrelenmistir.
Örneğin siyah ırktan birine
"siyahi" derseniz kabul görür.
"Zenci" derseniz hakaret olur.
"Çikolata renkli" derseniz iltifat olur.
Biz hala engellilere "sakat" "özürlü" "engelli" sifatlarindan hangisini kullanarak hitap edecegimiz konusunu bile netlestirebilmis degiliz.
Burada hitabimizin niteliğinden ziyade bunu söyleyiş tarzımız önemli.
Sen adamı köle olarak kullanırken siyahi desen de zenci desen de aynı.
Amaç ırkçılık, ayrımcılık yapmak ya da seksist yaklasmakta karsindakine kasinin üstüne gözün var diyerek yine yapabilirsin.
Ayrımcılığın, işkencenin, tecavüzün... pek cok şeyin mizahi yapilmayabilir.ama hayat dediğimiz bu kavramların toplamından ibaret. Özellikle bizim kültürümüzde aksine bu konuların sadece mizahi yapilabiliyor. Gercek hayatta çözüm önerilerine dair atılmış bir adım yok.
İşkencenin mizahi olmaz; ilk aklima gelen film organize işler.
Hırsızlık çetesinin eseknsudan gelinceye kadar dayak yediği, dişlerinin kırıldığı, kan revan bu halde aman diledikleri bir sahne vardı.
Olay bildiginiz işkence.(işkence sadece kamu otoritesinin sivil vatandaşa uyguladığı fiziksel ve sistematik şiddetten ibaret degildir) ama güldük eğlendik.
Ya da yine aynı filmde rus kadınlarla yapılan fuhusa atıfta bulunan sahneler vardı. Insan ticareti, fuhuş ticareti demedik? Bunun esprisi olmaz demedik.
Senelerce yasemince programında itilmiş ve kakilmisin maceralarını seyrettik. Adamın karısını dönmesiyle bitti her skeç. Ortalık ayaklanmadi, şiddetin mizahi olmaz demedik.
Hatta yeni nesil pek cok komedi filmimiz ana avrat küfürler üzerinden mizah yapiyor. Kufur bile (icerigine göre) tecavuzun farkedilmeden mesrulastirilmis ve sorgusuzca hayatımıza girmiş bir formu değil mi?
Her şeyin mizahi olur. Burada önemli olan olayın bütün örgüsünü gorebilmek ve yanlışları icsellestirmemek.
Siz filmde bir kadının rızası yokken, cebren tecavüze uğradığı bir sahneden bahsetseniz ve bunu komik bulmuyor olsanız haklısınız. Ama bu bir animasyon, baskahramnlari da kedi. Daha kurcalamaya gerek yok.
Üstelik 25 sene bilfiil kedilerle yaşamış biri olarak söyleyebilirim ki ne yazik ki onların dogasinda herşey rıza ile yürümüyor. Öyle iki erkek kavga ediyor, dışı kedi aralarından guclu olani seçiyor isi dogada uremenin temel mantigi. Ama isler her zaman bu esneklikte yurumuyor. Önce erkeginden dayak yiyip sonra tecavuz edilen pek cok kedi var. Daha iki gun once sokakta bir disiyi iki erkek kistirmis, yazik disi kedi kendini savunmak icin cirpinip duruyordu.
Not:mobildeyim. Yazım yanlışları ve devrik cümlelerin kusuruna bakmayın.
zenci hakaret degil, sunu ogrenemediniz bir turlu. siyahi bir futbolcuyu niye siyahi diye belirtiyoruz, asil ayrimcilik o bence. ben hic beyaz futbolcu diye bir kavram duymadim.