Sesi elektronik olarak sanki vantilatöre karşı konuşuyormuşuz gibi yapan bir devre tasarlamak istiyorum ama bu olayın nasıl oluştuğunu öğrenmem lazım. sese o sırada ne oluyor (frekansına, genliğine vs)

google da aradım ama sanırım kullandığım anahtar kelimeler yanlış. bi buldurursanız çok sevinirim.


 

"amplitude modulation" yapan bir devre isinizi gorur gibi sanki. ama tabi o genligi neye gore ayarlayacaksiniz, o zor bir konu. muhtemelen vantilatorun uzakligi, donus hizi, sesin vantilatore gelis acisi gibi etmenler isin icine girebilir.
olayin olusu ise bence soyle: vantilatore karsi konusuldugu zaman, once ses normal yollarla kulaginiza ulasiyor (sanki vantilator yokmuscasina). daha sonra ise vantilator kanatlarindan gelen yansimalar kulaga ulasiyor, ve bu sesin normal genligini degistiriyor. tabi bu yansimalarin oldugu yuzey surekli degistigi icin yansimalarin genligi, gelis acisi filan da surekli degisiyor.
tabi eger sesinizin frekansi cok hizli degisirse, farkli frekansta iki sesin ust uste binmesi de soz konusu olabilir. ama bu buyuk ihtimal ancak sentetik olarak gerceklesebilir, zira sesin hizi havada 300 kusur metre bolu saniyeydi yanlis hatirlamiyorsam.

papado

vantilatöre karşı konuşulduğunda, kanatlar saniyede bilmem kaç defa sesin önünden geçiyor. her kanat geçişinde yansıyan ses artıyor, kanat geçip de iki kanadın arasındaki boşluğa geldiğinde ise sesin yansıması azalıyor. yani ses sürekli olarak yansıyor veya yansımıyor veya yarım yansıyor. bunu da sesin şiddetini sinüs dalgası şeklinde arttırıp azaltarak taklit edebilirsiniz. sesin desibel'i 20 ise mesela, 15 ile 25 arasında saniyede 60 defa götürüp getirerek vantilatöre benzer bir ses elde etmenin mümkün olabileceğine inancım tamdır.

harzem

Daha gerçekçi bir simülasyon için salt amplitude modulation yerine gain reduction yapacak bir filtre de kullanabilirsin. vantilatörün pervanesi sesin geçişini scale etmekle kalmayıp, bir filtre etkisi de görüyor.
Deneylerini Pure Data gibi bir ortamda kolayca yapabilirsin(ama pd öğrenmen gerek önce tabi)

Ben böyle bir şey modelleyecek olsam izleyeceğim yol şu olurdu:
Ses kaynaktan çıkıyor --> 2 ayrı birime gidiyor. Ancak bu birimlere aynı anda verilmiyor, bir sinüs dalgası ile scale edilerek bir birime, o scale değerinin 1 den çıkarılmış haliyle(1-x) de öbür birime gidiyor. Misal bir sol birim bir sağ birim var diyelim. Sol birime sesin tamamı giderken sağ birime koca bir "hiç" gidiyor, sol birime 0.5 katı giderken sağa da 0.5 katı gidiyor, sağa 1 giderken sola yine sıfır. Yani sonuçta bu iki birimin toplam çıktısı 1 edecek her halükarda.

Neyse, bu birimlerden biri sese dokunmayacak, diğerinde ise bir lowpass filtre olacak. Duruma göre bandpass de denenebilir.

Bu iki birim de çıkışa bağlı olacak.

Bu durumda çıkışa belirli periyotlarla ellenmemiş ses ve filtrelenmiş ses gidecek. Sesi iki birime dağıtan sistemin frekansı vantilatörün dönüş hızını belirlerken lowpass filtrenin cutoff frekansı veya bandpassin gaini ve seçilen frekansı efektin etkisini arttırıp azaltacak(vantilatöre uzaklığın gibi algılanabilir).

Özetle, ses periyodik olarak bir etki alanına girip çıkmalı. Bu etki alanının etkisi basit bir filtre ile modellenebilir diye düşünüyorum.

Kolay gele.

kurukafa

^^vouv, çok çılgın şeyler dönüyor bu başlıkta.

derek vim

Dedigim sistemi denedim hemen. gayet iyi calisiyor, su an mikrofonum olamdigi icin vokalle deneyemedim ama muzikle 1000 hz lowpass cutoff civarinda gayet tatminkar sonuc vermekte bence.
Sistem soyle:
img50.imageshack.us

kurukafa

cevaplar için çok teşekkürler, ne yalan söyleyeyim bu kadarını beklemiyordum :) pure data öğrenemem şu anda ama simulink ile verdiğin diyagramı kurmaya başladım bile :)

kimlanbu
1

mobil görünümden çık