[]
reji'de iş arayacağım hangi sektör?
selamlar, dizi, reklam ya da film sektöründe reji'de iş aramaya çalışacağım. bu alanda çalışan/çalışmış olan insanların fikirlerini alabilir miyim?
önceliğim -lanet olsun ki, maalesef ki- para ve paranın sürekliliği. çok üzülüyorum bu öncelikle sıkışmama, yapabileceğim nice gönüllü iş varken yapamama. ama şartlar bunu gerektiriyor..
bir yere girdiğimde -başka alanlarda deneyimim var ama rejide yok- deneyim yokken en alt kademede yönetmen asistanı olarak girme şansım var mıdır sizce? yoksa beni direkt runner'ımsı bir işlevde sette çalışan rasgele kimse olarak mı alırlar?
yılmadan, bulana kadar arayacağım işi çok gaza geldim. sektörde çalışanlardan yorum bekliyorum. sevgiler, saygılar.
önceliğim -lanet olsun ki, maalesef ki- para ve paranın sürekliliği. çok üzülüyorum bu öncelikle sıkışmama, yapabileceğim nice gönüllü iş varken yapamama. ama şartlar bunu gerektiriyor..
bir yere girdiğimde -başka alanlarda deneyimim var ama rejide yok- deneyim yokken en alt kademede yönetmen asistanı olarak girme şansım var mıdır sizce? yoksa beni direkt runner'ımsı bir işlevde sette çalışan rasgele kimse olarak mı alırlar?
yılmadan, bulana kadar arayacağım işi çok gaza geldim. sektörde çalışanlardan yorum bekliyorum. sevgiler, saygılar.
buyurun, sorularınızı alayım.
not: özelden sorma bence, buradakiler de faydalansın. :)
not: özelden sorma bence, buradakiler de faydalansın. :)
- klassno (14.05.15 20:17:05)
@klassno kalsın tabi, bir öncekini de silmedim zaten. herkese kaynak olsun :)
sorum yukardaki gibi hocam, hangi sektörde reji'den iş arayayım. parasız stajyer olarak çalıştırmayacak potansiyeller/sektörler var mıdır önerebileceğiniz?
sorum yukardaki gibi hocam, hangi sektörde reji'den iş arayayım. parasız stajyer olarak çalıştırmayacak potansiyeller/sektörler var mıdır önerebileceğiniz?
- raavann (14.05.15 20:27:56)
öncelikle şöyle diyeyim, dizi/reklam/film diye ayırmak biraz ortalıkta kalmış, çünkü bunlar genelde ekip işleridir. yani reklam ajansının kendi ekibi olmaz, bir şirkete verir çektirir filan. ya da bir dizinin reji ekibini iki ay sonra film çekerken bulabilirsiniz. bu yüzden önceliğiniz siz rejide ne yapmak istiyorsunuz, ve hakkaten 10 yıl sonra ne iş yapmak istiyorsunuz ona karar vermek.
iki hafta kadar önce yirmibeş yıldır sektörde olan biriyle tanıştım, adam profesyonel yardımcı yönetmen. hiç kendisi bir şey çekmemiş mesela. yine aynı şekilde 40 yıllık focus puller'lar var, ancak bunlar bilinçli olanlar. herkes yarın bir gün kendi filmimi çekerim kafasında ilerliyor.
bunların dışında bir de televizyon rejileri var, orası apayrı bir dünya. sesçisi, ışıkçısı, asistanı, kameramanı, teknik yönetmeni vs vs vs. ben öncelikle sektörde nasıl işler var, hangi işler ilginizi çekiyor, neyi yapabilirsiniz vs şeklinde biraz literatür taraması yapın. biraz daha önünüzü görmüş olursunuz bu şekilde. :)
iki hafta kadar önce yirmibeş yıldır sektörde olan biriyle tanıştım, adam profesyonel yardımcı yönetmen. hiç kendisi bir şey çekmemiş mesela. yine aynı şekilde 40 yıllık focus puller'lar var, ancak bunlar bilinçli olanlar. herkes yarın bir gün kendi filmimi çekerim kafasında ilerliyor.
bunların dışında bir de televizyon rejileri var, orası apayrı bir dünya. sesçisi, ışıkçısı, asistanı, kameramanı, teknik yönetmeni vs vs vs. ben öncelikle sektörde nasıl işler var, hangi işler ilginizi çekiyor, neyi yapabilirsiniz vs şeklinde biraz literatür taraması yapın. biraz daha önünüzü görmüş olursunuz bu şekilde. :)
- klassno (14.05.15 20:37:50)
yönetmen asistanlığı yapmaya karar verdim. evet bunun hakkında yakın zamanda araştırma yaptım ben de. :) türkiyede çoğu kafa asistan yönetmenliği yönetmenlik için bir adım olarak görüyor, burada usta çırak ilişkisi olduğundan ötürü. yurtdışında, daha oturmuş sektörlerde yönetmen asistanlığına bir iş olarak yaklaşılıyor, adım olarak değil anladığım kadarıyla. iki türlü yaklaşımın da kendince faydaları olduğunu düşünüyorum.
sektörü ayırmamın nedeni maddiyat. yani hangi alanda ben para kazanabilirim maalesef bununla ilgileniyorum. bir sektör belirleyip o sektörde çalışan kişileri araştırıp iletişim kurmayı düşünüyorum.
ben aslında yazarlığa ve yaratıcı süreçle daha ilintiliyim. ama kişisel olarak kendimi zorlamak, kendimi organizasyonda geliştirmek istiyorum. başaramazsam yeteneklerime yönelirim ama şu an bunu hedefledim :)
sektörü ayırmamın nedeni maddiyat. yani hangi alanda ben para kazanabilirim maalesef bununla ilgileniyorum. bir sektör belirleyip o sektörde çalışan kişileri araştırıp iletişim kurmayı düşünüyorum.
ben aslında yazarlığa ve yaratıcı süreçle daha ilintiliyim. ama kişisel olarak kendimi zorlamak, kendimi organizasyonda geliştirmek istiyorum. başaramazsam yeteneklerime yönelirim ama şu an bunu hedefledim :)
- raavann (14.05.15 20:57:09 ~ 20:59:21)
bende bi soru sıkıştırayım araya. bu işlere biraz ilgiliyim de haftasonları geleyim setinizde falan takılayım desem siktir mi çekerler acaba? özellikle bilgisayar üzerinden edit olayı çok ilgi çekici geliyor bana. kes yapıştır editle olayı yani. (post prodüksiyon mu diyorlar öyle bir şeydi)
soruma kaynak yapma çekil ulan dersen cevabı silebilirim bu arada. benimkisi sadece hobi ile alakalı :)
soruma kaynak yapma çekil ulan dersen cevabı silebilirim bu arada. benimkisi sadece hobi ile alakalı :)
- syozkn (14.05.15 21:12:12)
@syozkn selam, tabiki de yazın canım. ben sektörle ilgili hiç soru göremiyorum, kaynak olsun buralar. :)
ben nacizane cevap vereyim: kurgu için premiere, after effects, edius gibi kurgu programlarını bilmen yeterli, sete dahil olmana gerek yok yani :) bunların kullanımını öğrenmek için staj da yapabiliyorsun. beğendiğin yapımların kreditlerini dikkate alıp sosyal ağlardan araştırabilirsin bu kişileri diye düşünüyorum.
ben nacizane cevap vereyim: kurgu için premiere, after effects, edius gibi kurgu programlarını bilmen yeterli, sete dahil olmana gerek yok yani :) bunların kullanımını öğrenmek için staj da yapabiliyorsun. beğendiğin yapımların kreditlerini dikkate alıp sosyal ağlardan araştırabilirsin bu kişileri diye düşünüyorum.
- raavann (14.05.15 21:19:49)
@syozkn değişir aslında gittiğin yere göre. bize sürekli böyle insanlar geliyor ve iki hafta sonra "çok yorucu" deyip kaçıyorlar. halbuki yorucu değiliz. ama diziye filan giderseniz büyük ihtimalle "çek git lan" derler. ha siz birisinin referansıyla gidip derseniz ki ben burada işi öğrenmek istiyorum, o zaman kimse ses etmez, ortama uyum sağlayabilirsen de işi de öğretirler ufak ufak. post prodüksiyonla ilgileniyorsanız da internette çok fazla ücretsiz tutorial var programları öğreten vs. bunlarla biraz ilerledikten sonra bir post ofise gidip bana burada kurgu öğretin der ve para istemezseniz öğretirler. çünkü programı kullanmak ve kurgu yapmak aslında bambaşka şeyler var. bu yüzden kurgucu ve kurgu operatörü diye iki farklı iş var mesela. :)
@raavann yönetmen asistanlığı ve yardımcı yönetmenlik (assistant of director ve assistant director) farklı şeyler. yönetmen asistanlığı biraz daha ben bu adamdan torpil koparır iyi çevre yaparım, yeri gelince ayak işlerini yapmaktan çekinmem ve işi de öğrenirim olayı. yardımcı yönetmenlik dediğimizde ise siz aslında bir yönetmensiniz demek. bir yönetmenin sahip olması gereken yüm yetilere sahip olmanız ve yönetmen sete gelmeden önce her şeyin hazır olmasını sağlamanız gerekir. diziler için en az bir gün önceden planlanır setler, filmlerde daha geniş bir zaman aralığı vardır. bu plan dahilinde diğer ekiplerle (ışık, kamera, ses, prodüksiyon, sanat vs) birlikte çalışıp yönetmene sadece "motor!" diyeceği ortamı hazırlamak görevi vardır. bu çok daha zahmetli bir iştir. ancak türkiye'de bu iş biraz daha asistanlıkla karıştırılır ve şu ara sektörde çok fazla yeni yetme - iş bilmeyen - birden ortaya çıkmış insan var. bunlardan biri de benim gerçi. :)
tüm olay aslına ekipçe çok esnek çalışma saatlerinde dahi kafa yakmadan çalışabilmek. zaten bir, iki farklı yerde çalıştıktan sonra önceki çalıştığınız insanlar size iş paslamaya, sizi davet etmeye vs başlar başarılıysanız ve bu şekilde zaten sürekli iş gelir geçer televizyonda çalışmıyorsanız.
@raavann yönetmen asistanlığı ve yardımcı yönetmenlik (assistant of director ve assistant director) farklı şeyler. yönetmen asistanlığı biraz daha ben bu adamdan torpil koparır iyi çevre yaparım, yeri gelince ayak işlerini yapmaktan çekinmem ve işi de öğrenirim olayı. yardımcı yönetmenlik dediğimizde ise siz aslında bir yönetmensiniz demek. bir yönetmenin sahip olması gereken yüm yetilere sahip olmanız ve yönetmen sete gelmeden önce her şeyin hazır olmasını sağlamanız gerekir. diziler için en az bir gün önceden planlanır setler, filmlerde daha geniş bir zaman aralığı vardır. bu plan dahilinde diğer ekiplerle (ışık, kamera, ses, prodüksiyon, sanat vs) birlikte çalışıp yönetmene sadece "motor!" diyeceği ortamı hazırlamak görevi vardır. bu çok daha zahmetli bir iştir. ancak türkiye'de bu iş biraz daha asistanlıkla karıştırılır ve şu ara sektörde çok fazla yeni yetme - iş bilmeyen - birden ortaya çıkmış insan var. bunlardan biri de benim gerçi. :)
tüm olay aslına ekipçe çok esnek çalışma saatlerinde dahi kafa yakmadan çalışabilmek. zaten bir, iki farklı yerde çalıştıktan sonra önceki çalıştığınız insanlar size iş paslamaya, sizi davet etmeye vs başlar başarılıysanız ve bu şekilde zaten sürekli iş gelir geçer televizyonda çalışmıyorsanız.
- klassno (18.05.15 00:12:27)
önceliğin paranın devamlılığı ise televizyon kanallarına başvurmanda fayda var. zira dizi/sinema/reklam setleri iş oldukça varlar. dizi bitince ekip yeni bir işe başlayana kadar sende beklersin. ama televizyonda devamlılık var. en büyük riskin işten çıkarılman olur.
tecrüben yokken sanmıyorum ki yönetmen asistanlığı yapasın. ilk süreçte sete veya reji odasına gidip selam ben geldim demen ve oranın sistemini, akışını öğrenmen bile bir süreç. ve ne yazık ki öğrenme sürecinde de para kazanabileceğini sanmıyorum eğer güzel bir tanıdık sayesinde o işe girmediysen. tavsiyem ilk süreçte işi öğrenmek adına para almamayı göze alman. tabi bunu söylerken sağlam bi enişten veya amcanın filan olmadığını varsayıyorum.
son olarak yeri gelmişken söyleyeyim. dışardan çok ışıltılı ve çok güzel gözüken sinema sektörü, insanların açgözlülüğü, vicdansızlığı gibi etmenlerle aslında olabildiğine boktan arkadaşlar. reji ve televizyon kısmını bilemem ama post prodüksiyon ve set kısmı gerçekten zor ve ağır. uykusuz geceler, haftada tek gün repolar ve özellikle son zamanlarda ortaya çıkan maaşların geç veya eksik verilmesi gibi sebeplerden dolayı ben fazlasıyla soğudum. sizin gibi yeni gelecek arkadaşların umarım şansı yaver gider.
tecrüben yokken sanmıyorum ki yönetmen asistanlığı yapasın. ilk süreçte sete veya reji odasına gidip selam ben geldim demen ve oranın sistemini, akışını öğrenmen bile bir süreç. ve ne yazık ki öğrenme sürecinde de para kazanabileceğini sanmıyorum eğer güzel bir tanıdık sayesinde o işe girmediysen. tavsiyem ilk süreçte işi öğrenmek adına para almamayı göze alman. tabi bunu söylerken sağlam bi enişten veya amcanın filan olmadığını varsayıyorum.
son olarak yeri gelmişken söyleyeyim. dışardan çok ışıltılı ve çok güzel gözüken sinema sektörü, insanların açgözlülüğü, vicdansızlığı gibi etmenlerle aslında olabildiğine boktan arkadaşlar. reji ve televizyon kısmını bilemem ama post prodüksiyon ve set kısmı gerçekten zor ve ağır. uykusuz geceler, haftada tek gün repolar ve özellikle son zamanlarda ortaya çıkan maaşların geç veya eksik verilmesi gibi sebeplerden dolayı ben fazlasıyla soğudum. sizin gibi yeni gelecek arkadaşların umarım şansı yaver gider.
- bruceandwayne (18.05.15 00:21:17)
1