değil.
- kaufman (06.03.15 20:44:24)
serbest olup olmadigini bilmiyorum ama benim bi alevi arkadas ve ailesi icin sorun degildi bu durum.
- bonaparte (06.03.15 20:55:41)
serbest ya da yasak diye birşey diyemem, hiçbir yerde rastlamadım bununla ilgili birşeye. ben şahsen yedim, kimse de günah demedi. genel olarak alevilikte bu tür kurallar yoktur zaten, onu yapmayın günah, bunu yapın sevap gibisinden. miden kaldırıyorsa yiyebilirsin tabii.
- Demet (06.03.15 20:58:51)
domuzun yasak olduğu kuran'da belirtiliyor, bu mezhepten mezhebe göre değişebilen bir şey değil. müslümanım diyene domuz eti yasak.
aleviler kendine "müslümanım" diyorsa yaptığının günah olduğunu da bilecek. kafanıza göre kural uydurmayın. ha yok biz kuran'a inanmıyoruz diyorsanız orasını bilemem, alevilerin dini inancı hakkında pek bilgim yok.
aleviler kendine "müslümanım" diyorsa yaptığının günah olduğunu da bilecek. kafanıza göre kural uydurmayın. ha yok biz kuran'a inanmıyoruz diyorsanız orasını bilemem, alevilerin dini inancı hakkında pek bilgim yok.
- what is love (06.03.15 21:00:15 ~ 21:01:08)
islamiyet ile alakaları yok ama yasaktır diye düşünüyorum.
- Alt4y (06.03.15 21:00:17 ~ 21:00:56)
farklı Alevilik tanımlamaları mevcut olduğu için genelgeçer bir evet-hayır cevabı vermenin doğru olmadığını düşünmekle beraber -özellikle kendisini İslam dinine herhangi bir şekilde bağlı görmeyip dışında tanımlayan gruplar için- kültürel boyutu düşünüldüğünde Anadolu Alevilerinde pek de tüketileceğini zannetmiyorum -serbest olup olmaması konusunda kat'i bir kuralın varlığını bilmiyorum-. Diğer yandan bir alevi kişinin ya da ailesinin domuz eti yemeyi sorun yapmaması bağlı olduğu inancın da sorun yapmıyor olduğu anlamına gelmez. Öyle bakılacak olursa şu an düşük düzeyde de olsa Alevi veya Sünni gurbetçilerden domuz etini severek tüketenler de var, ama bunu genellemek ve bağlı olduğu inançla/mezheple/dini anlayışla bağdaştırmak doğru olmayabilir.
- candanag (06.03.15 21:09:17)
alevilik islamdan çok daha kadim çeşitli inançların sentezidir. pek bilginiz yoksa konuşmayınız.
- Demet (06.03.15 21:09:36)
alevilik diye bir mezhep yok.
farklı bir din olarak görüyorsanız ona bir şey demem. ha ama hak din olmadığı aşikar.
ama çok iyi alevi komşularımız var. komşuluklarına ya da insanlıklarına diyecek bir şeyim yok. iyi insanlar.
farklı bir din olarak görüyorsanız ona bir şey demem. ha ama hak din olmadığı aşikar.
ama çok iyi alevi komşularımız var. komşuluklarına ya da insanlıklarına diyecek bir şeyim yok. iyi insanlar.
- Alt4y (06.03.15 21:17:27 ~ 21:19:44)
akşam akşam güldürdünüz :D
- Demet (06.03.15 21:21:57)
kültürel olarak domuz yiyen bir toplum olmadığımız için (anadolu'dan bahsediyorum) ve ayrıca islam coğrafyasında yaşayan ve her yaptıkları nedeniyle göze batıp dışlanan bir topluluk olduğundan, serbest olsa bile yenmeyeceğini düşünüyorum. hoş öyle olmasa da zincirlerimizden boşanır gibi domuzlara saldıracak değiliz, nitekim pek lezzetli bir hayvan değil :) yani bununla ilgili bilgi olmaması yenileceği ya da yenilmeyeceği sonucunu doğrudan vermez. köpekle ilgili islamiyette bir yasak yok bildiğim kadarıyla, ama köpek yemiyorsunuz değil mi mesela?
ekstra bilgi: alevilikte tavşan yenmez, yiyene hoş bakılmaz. farklı kaynaklarda bunun altında her bir kısmı bir başka hayvana benziyor diye kötü bir yaratık olduğu inancı, fareye benzediği için pis olduğu inancı ve dişileri regl oluyor diye de "günah" olduğu inancının yattığı söyleniyor.
not: alevilik araştırmacısıyım, hiçbir yerde rastlamadım derken "komşularımdan, arkadaşlarımdan duymadım"ı kasdetmiyorum yani adam akıllı alevilikle ilgili kitaplar okuyup, söyleşiler yapmaktan bahsediyorum. o nedenle bir dayanağı olmayan saçma sapan yorumlar yapmazsanız sevinirim. özellikle "benim alevi arkadaşlarım da var" seviyesinin üzerindeki yorumlar buradaki tartışmayı daha verimli hale getirecektir.
ekstra bilgi: alevilikte tavşan yenmez, yiyene hoş bakılmaz. farklı kaynaklarda bunun altında her bir kısmı bir başka hayvana benziyor diye kötü bir yaratık olduğu inancı, fareye benzediği için pis olduğu inancı ve dişileri regl oluyor diye de "günah" olduğu inancının yattığı söyleniyor.
not: alevilik araştırmacısıyım, hiçbir yerde rastlamadım derken "komşularımdan, arkadaşlarımdan duymadım"ı kasdetmiyorum yani adam akıllı alevilikle ilgili kitaplar okuyup, söyleşiler yapmaktan bahsediyorum. o nedenle bir dayanağı olmayan saçma sapan yorumlar yapmazsanız sevinirim. özellikle "benim alevi arkadaşlarım da var" seviyesinin üzerindeki yorumlar buradaki tartışmayı daha verimli hale getirecektir.
- Demet (06.03.15 21:30:44 ~ 21:32:11)
bildiğim kadarıyla şu anda alevilerin türk mü, kürt mü, ermeni mi olduğundan ziyade domuz yiyip yemediklerini tartışıyoruz.
- Demet (06.03.15 21:34:45)
konu bambaşka bir yere sapacak da o yüzden söylüyorum :)
- Demet (06.03.15 21:40:53)
şiilik diye bir mezhep de yok.
iran'da yaşayanları ben müslüman saymıyorum.
4 mezhepten sonrası yalan.
iran'da yaşayanları ben müslüman saymıyorum.
4 mezhepten sonrası yalan.
- Alt4y (06.03.15 21:54:43)
Aleviler de tipki sünniler gibi domuz eti yemesi Uygun degildir, fakat alevilerin önemli bir kismi seküler bir Hayat sürmekte bu yüzden aralarinda domuz eti yiyen de mevcut, özelikle gurbetci alevilerin genc neslinin cok büyük bir kismi bu yasagi hic takmaz ve domuz eti yer.
ben de gurbetci bir alevi olarak yiyorum, fakat ne türkiye'deki ailem ne de almanya'da yasayan dedemler ve aile büyükleri yemezler, ama bizlere de karismazlar. Domuz eti konusunda ses cikarmasalarda, tavsan eti yemek katiyen yasaktir, ve domuz eti yiyen bir alevi ilginc bir sekilde tavsan eti yemekten kacinir.
ben de gurbetci bir alevi olarak yiyorum, fakat ne türkiye'deki ailem ne de almanya'da yasayan dedemler ve aile büyükleri yemezler, ama bizlere de karismazlar. Domuz eti konusunda ses cikarmasalarda, tavsan eti yemek katiyen yasaktir, ve domuz eti yiyen bir alevi ilginc bir sekilde tavsan eti yemekten kacinir.
- miljena (06.03.15 21:55:28)
domuz lezzetsiz bir et değil.
islama asimile olmuş alevi sülalenin ateist evladıyım.
4 mezhep dahil bütün mezhepler yalan.
adamı ışide bağlamayın.
islama asimile olmuş alevi sülalenin ateist evladıyım.
4 mezhep dahil bütün mezhepler yalan.
adamı ışide bağlamayın.
- kargn (06.03.15 21:58:08)
Alt4y sen alevilik ve siiligi mezhepten saymiyorsan tamam zaten, olay bitmistir. kesinlikle degildir. bu konudaki en buyuk soz hakki sende cunku. tey allahim ya; sana simdi uzun uzun anlatirdim da anlamayacagin icin kasmiyorum.
alevilik de islam mezhebinde oldugu icin mantiken yasak olmasi gerekiyor ama kati bir kural yok. midesi kaldiran yiyor; tavsan yemezler ama mesela.
alevilik de islam mezhebinde oldugu icin mantiken yasak olmasi gerekiyor ama kati bir kural yok. midesi kaldiran yiyor; tavsan yemezler ama mesela.
- fraise (06.03.15 22:01:51)
öncelikle şunu söyleyeyim benim alevilerle bir alıp veremediğim yok, herkese önyargıyla bakmayın. sakin. kendim de müslüman değilim zaten.
ayrıca bu demet denen arkadaşı daha önce bir duyuruma verdiği cevaptan hatırlıyorum. kendisi ergen solcusu bir tip, hiçbir halta derman olmayıp car car konuşanlardan. o duyurumda da başta sakin girmiş sonradan küfürler yağdırmıştı seviyesini belli edip.
"müslümanım" diyen birisi domuz eti yiyemez. yani istiyorsa yer de, günah olduğunu kabul etmesi gerekir. kafanıza göre iş yapamazsınız. istediğiniz kadar domuz yiyebilir ya da şarap içebilirsiniz ama bunun günah olduğunu reddetmek çok büyük günah oluyor islam'da.
dediğim gibi aleviliğin felsefesini, temelini bilmiyorum ama dininizi islam sayıyorsanız, şiilerle ve sünnilerle aynı allah'a ve onun kitabına inanıyorsanız domuz eti yemenin günah olduğunu kabul etmek zorundasınız. yok etmezseniz, imanın şartını yerine getirmemiş oluyorsunuz.
ayrıca bu demet denen arkadaşı daha önce bir duyuruma verdiği cevaptan hatırlıyorum. kendisi ergen solcusu bir tip, hiçbir halta derman olmayıp car car konuşanlardan. o duyurumda da başta sakin girmiş sonradan küfürler yağdırmıştı seviyesini belli edip.
"müslümanım" diyen birisi domuz eti yiyemez. yani istiyorsa yer de, günah olduğunu kabul etmesi gerekir. kafanıza göre iş yapamazsınız. istediğiniz kadar domuz yiyebilir ya da şarap içebilirsiniz ama bunun günah olduğunu reddetmek çok büyük günah oluyor islam'da.
dediğim gibi aleviliğin felsefesini, temelini bilmiyorum ama dininizi islam sayıyorsanız, şiilerle ve sünnilerle aynı allah'a ve onun kitabına inanıyorsanız domuz eti yemenin günah olduğunu kabul etmek zorundasınız. yok etmezseniz, imanın şartını yerine getirmemiş oluyorsunuz.
- what is love (06.03.15 22:05:05)
hacım ben sana ne diyorum? alevilik senkretik bir inanıştır diyorum, islamla ne kadar alakası varsa şamanizmle de o kadar alakası var. islamın şartlarında namaz da var o zaman? onu ne yapacağız? ayrıca kimbilir yine ne saçma sapan şeyler yazdın da çıldırttın beni, çok iyi tanıyormuş gibi boş boş konuşma. sana kötü davrandıysam hak etmişsindir ki bak ne kadar kalmış içinde, ben seni hatırlamıyorum bile. gelip burada düzgün insanlara düzgün cevap verdiğim için kıskandın mı, nedir anlamadım? İnsanı ilber ortaylı'ya çevirmeyin. o da agresifleşiyor ama söylediklerinin yanlış olduğunu göstermez bu, yani argümanlarımı zayıflatamazsın bu şekilde :)
edit: ayrıca alevilikte "zorundasınız" diye birşey yoktur.
edit2: he hatırladım, galiba açtığın başlık "bu solcular mal mı?" minvalinde bişeydi. eh hak etmişsin yavrucum. bkz. 20 yaşında ergenin 30 yaşında insana "ergen solcu" demesi. ben nerelere gidem...
edit: ayrıca alevilikte "zorundasınız" diye birşey yoktur.
edit2: he hatırladım, galiba açtığın başlık "bu solcular mal mı?" minvalinde bişeydi. eh hak etmişsin yavrucum. bkz. 20 yaşında ergenin 30 yaşında insana "ergen solcu" demesi. ben nerelere gidem...
- Demet (06.03.15 22:35:07 ~ 23:09:36)
alevilik muslumanlik degildir. domuz eti yenir
- tezek (06.03.15 22:46:14)
tavşan etinin genel olarak yenilmemesi mevzusunu domuza da bağlayan görüş üzerine
"...Bilindiği Alevîler tavşan eti yemezler. Çubuk Yöresi Alevî Dedeleri ile yapılan
görüşmelerde genellikle tavşanın geviş getirmediğini, tek tırnaklı olduğunu ve kadın gibi
hayız gördüğünü, ayrıca başının kediye, kulaklarının eşeğe, ayakları köpeğe, burnu fareye,
kuyruğu domuza benzediğini ve bu yüzden tavşan etini yemediklerini söylemişlerdir.
Tavşan bundan başka İranlı Şiiler, Ermeniler, Kırım Tatarları, Slavlar ve Bektaşî
Arnavutlar tarafından yenilmemektedir(Öktem,1995:254).
Prof. Pertev Naili Boratav(1994:56-57)’a göre, tavşanın uğursuz olduğu ve etinin
yenilmemesi gerektiği konusundaki inançlar Sünnîler arasında da yaygın bir şekilde
bulunmakta ve hatta bu “Tavşanın kaçmasına baktım, etinden iğrendim” şeklinde ifade
edilmiştir..."
hbvdergisi.gazi.edu.tr
Unutmamak gerekir ki, burada alıntılanan benzetme öğeleri Çubuk yöresi Alevilerine ait, genellememek lazım ama ekseriyetle yenilmediği sonucu çıkarıyorum ben diğer tavşan yemeyen Alevi toplulukları ve benzetilen diğer hayvanlarla birlikte domuzun da ifade edilmesinden.
"...Bilindiği Alevîler tavşan eti yemezler. Çubuk Yöresi Alevî Dedeleri ile yapılan
görüşmelerde genellikle tavşanın geviş getirmediğini, tek tırnaklı olduğunu ve kadın gibi
hayız gördüğünü, ayrıca başının kediye, kulaklarının eşeğe, ayakları köpeğe, burnu fareye,
kuyruğu domuza benzediğini ve bu yüzden tavşan etini yemediklerini söylemişlerdir.
Tavşan bundan başka İranlı Şiiler, Ermeniler, Kırım Tatarları, Slavlar ve Bektaşî
Arnavutlar tarafından yenilmemektedir(Öktem,1995:254).
Prof. Pertev Naili Boratav(1994:56-57)’a göre, tavşanın uğursuz olduğu ve etinin
yenilmemesi gerektiği konusundaki inançlar Sünnîler arasında da yaygın bir şekilde
bulunmakta ve hatta bu “Tavşanın kaçmasına baktım, etinden iğrendim” şeklinde ifade
edilmiştir..."
hbvdergisi.gazi.edu.tr
Unutmamak gerekir ki, burada alıntılanan benzetme öğeleri Çubuk yöresi Alevilerine ait, genellememek lazım ama ekseriyetle yenilmediği sonucu çıkarıyorum ben diğer tavşan yemeyen Alevi toplulukları ve benzetilen diğer hayvanlarla birlikte domuzun da ifade edilmesinden.
- candanag (07.03.15 00:48:27 ~ 00:48:57)
@Demet,
soru sahibi için mahsuru yoksa, sormak istedim:
araştırmacı olduğunuz için size, başka sebepten değil. "alevilik" ibaresinin kullanımı hangi tarihe kadar geriye gidiyor? 18. yy.de, 16. yy.de falan "alevi" diye bir sözcük/tanım/ibare var mıydı?
soru sahibi için mahsuru yoksa, sormak istedim:
araştırmacı olduğunuz için size, başka sebepten değil. "alevilik" ibaresinin kullanımı hangi tarihe kadar geriye gidiyor? 18. yy.de, 16. yy.de falan "alevi" diye bir sözcük/tanım/ibare var mıydı?
- tedirginlik hucresi (07.03.15 00:48:55)
serbest degil.
ancak alevi toplumu gocler nedeniyle koklerinden uzaklasmistir. sunniler, yahut suryaniler gibi geleneklerine bagli sayilmaz pek.
@Alt4y bildigim kadariyla kimin islam, kimin gayri-islam olduguna iliskin otturmenin, sunni muslumanlik icinde dahi ciddi tehlikeleri, veballeri var.
her neyse. senin kafanda yasayanlari ben adamdan saymiyorum. otesi berisi yalan.
ancak alevi toplumu gocler nedeniyle koklerinden uzaklasmistir. sunniler, yahut suryaniler gibi geleneklerine bagli sayilmaz pek.
@Alt4y bildigim kadariyla kimin islam, kimin gayri-islam olduguna iliskin otturmenin, sunni muslumanlik icinde dahi ciddi tehlikeleri, veballeri var.
her neyse. senin kafanda yasayanlari ben adamdan saymiyorum. otesi berisi yalan.
- viva paulista (07.03.15 08:20:22)
iş için şu an yurtdışındayız. ben aleviyim arkadaşım sünni. ben alışık olmadığım için domuz eti yemiyorum. ama arkadaşım iki akşamda bir severek yiyor.
O ZAMAN BUNDAN TÜM SÜNNİLER DOMUZ ETİ YİYOR. DOMUZ ETİ HARAM DEĞİL SONUCUNU ÇIKARDIM.
GÜZEL KAFA.
O ZAMAN BUNDAN TÜM SÜNNİLER DOMUZ ETİ YİYOR. DOMUZ ETİ HARAM DEĞİL SONUCUNU ÇIKARDIM.
GÜZEL KAFA.
- zvonimir (07.03.15 09:29:29)
@tedirginlik hücresi güzel soru, çünkü günümüzde kızılbaş, alevi, bektaşi adlandırmalarının hepsi birbirine girmiş durumda :)
bizim bugün alevi dediğimiz insanlar aslında kızılbaştırlar. bugün öyle bilinse de alevi sözcüğünün aslında ali yanlısı şeklinde bir anlamı yoktur, doğrusu "ali soyundan gelen"dir. hepimiz ali soyundan gelmediğimize göre bu aslında yanlış bir kullanım, ki zaten yazılı kaynaklarda kullanımını ilk defa 19.yy'da görüyoruz. bunun sebebi kızılbaş sözcüğünün aşağılama ve hakaret için kullanılması nedeniyle "alevi" adlandırmasına yönelinmesi olarak açıklanıyor. bu arada kızılbaş da şah ismail yanlılarının başlarına kırmızı serpuş giymelerinden kaynaklanan bir isimdir.
bizim bugün alevi dediğimiz insanlar aslında kızılbaştırlar. bugün öyle bilinse de alevi sözcüğünün aslında ali yanlısı şeklinde bir anlamı yoktur, doğrusu "ali soyundan gelen"dir. hepimiz ali soyundan gelmediğimize göre bu aslında yanlış bir kullanım, ki zaten yazılı kaynaklarda kullanımını ilk defa 19.yy'da görüyoruz. bunun sebebi kızılbaş sözcüğünün aşağılama ve hakaret için kullanılması nedeniyle "alevi" adlandırmasına yönelinmesi olarak açıklanıyor. bu arada kızılbaş da şah ismail yanlılarının başlarına kırmızı serpuş giymelerinden kaynaklanan bir isimdir.
- Demet (07.03.15 12:08:08 ~ 12:09:15)
heh o kısma da gelmişken, alevi-bektaşi adlandırması da aslında yanlış bir adlandırma. yani yanlış demeyelim de ikisi aynı inancın çok farklı kolları. osmanlı'da yeniçeri ocağı "bektaşi"lerden oluşur evet, ama yine halil inalcık'ın kitaplarında aleviliğin (yani kızılbaşlığın) anadolu'nun uç beyliklerine mahsus bir inanç olduğu, merkez'deki, yani sarayla daha yakın ilişkiler içinde olan kısmın, şehirli bektaşi ocağı olduğu da belirtiliyor, gözden kaçmış olabilir. (ayrıca şerif mardin'in merkez-çevre kavramına da göz atılırsa konu çok daha iyi anlaşılır). hatta bu nedenle dersim'li aleviler hacı bektaş ocağına mesafeli dururlar, çünkü kendileri "dağlı" kızılbaşlardır ve ayrıca türkmen değil zazadırlar ve kendilerine çoğunlukla kürt derler. (zazalar kürt müdür konusu çok ayrı bir tartışma, ama türkmen olmadıkları kanıtlandı sayılır).
başa dönersek osmanlı'ya tam anlamıyla alevi diyemeyiz. devlet sünni islam geleneği temelinde kurulmuş ve yönetilmiştir. sadece yeniçeri ocağı bektaşilerden oluşur ve bildiğiniz gibi devlet yönetiminde önemli payları vardır. sonuç olarak alevi ve bektaşi çok farklı şeyler, merak ediyorsanız farkını da anlatırım :) ama en azından şunu söyleyeyim, irene melikoff'un yaptığı bir araştırmadan aktardığına göre kendisi Bulgaristan alevileriyle görüşme yaparken bektaşi lafını edince adamlar sinirlenmiş ve o zaman "git onlara sor" gibisinden birşeyler söylemişler, kendileri de aralarına fark koyuyorlar yani.
başa dönersek osmanlı'ya tam anlamıyla alevi diyemeyiz. devlet sünni islam geleneği temelinde kurulmuş ve yönetilmiştir. sadece yeniçeri ocağı bektaşilerden oluşur ve bildiğiniz gibi devlet yönetiminde önemli payları vardır. sonuç olarak alevi ve bektaşi çok farklı şeyler, merak ediyorsanız farkını da anlatırım :) ama en azından şunu söyleyeyim, irene melikoff'un yaptığı bir araştırmadan aktardığına göre kendisi Bulgaristan alevileriyle görüşme yaparken bektaşi lafını edince adamlar sinirlenmiş ve o zaman "git onlara sor" gibisinden birşeyler söylemişler, kendileri de aralarına fark koyuyorlar yani.
- Demet (07.03.15 16:20:59)
1