[]
Mitolojide sucsuz oldugu halde ceza alan karakterler
Bu sekilde cezasini kabullenen karakterler var mi?
prometheus- tam olarak sucsuz değil ama zeus tarafından ateşi insanlığa dağıttığı için cezalandırılmıştır. burda ateş bi anlamda bilgeliği temsil eder. her gün piriçden yapılmış bir kartal kayanın üzerine zincirlerle bağlanmış prometheus'un karaciğerini yer ve her gün yeniden iyileşir.
- rhollor (25.09.14 01:57:58)
medusa
- kuzey li (25.09.14 02:01:52)
enkidu
- John Finn (25.09.14 02:22:46)
Dumuzi. Muazzez ilmiye çığ 'ın kitabını okuyabilirsin
- kablelvuku (25.09.14 06:32:38)
daphne mesela apollon'a yüz vermediği için cezalandırılmıştır. Ağaç haline geldiği için de kabullenmek durumunda kalmıştır muhtemelen.
- whoosie (25.09.14 09:19:39)
@kuzey li
Medusa'ya tam olarak suçsuz diyemeyiz. Kendisi Athena'nın rahibesiydi, Athena'nın tapınağında Poseidon ile seviştiği için cezalandırıldı. (Normalde Athena rahibelerinin kendi gibi bakire olması beklenmiyor ama tapınakta sevişince "Yuh artık. Tamam bir Artemis değilim, yattınız diye çarpmadım ama çok yüz verdim galiba. Kutsal yerde de olmaz" diyerek Athena onu cezalandırıyor. ) Kabullenmemek dışında yapabilecek pek bir şeyi de yok.
Scylla da Daphne gibi. Su perisi iken deniz tanrılarından biri ona aşık oluyor, o karşılık vermiyor. Büyücü Circe de aynı tanrıya aşık olduğu için onu kıskanıp bel üstü insan bel altı saldırgan köpeklerden oluşan bir canavar yaratıyor.
Medusa'ya tam olarak suçsuz diyemeyiz. Kendisi Athena'nın rahibesiydi, Athena'nın tapınağında Poseidon ile seviştiği için cezalandırıldı. (Normalde Athena rahibelerinin kendi gibi bakire olması beklenmiyor ama tapınakta sevişince "Yuh artık. Tamam bir Artemis değilim, yattınız diye çarpmadım ama çok yüz verdim galiba. Kutsal yerde de olmaz" diyerek Athena onu cezalandırıyor. ) Kabullenmemek dışında yapabilecek pek bir şeyi de yok.
Scylla da Daphne gibi. Su perisi iken deniz tanrılarından biri ona aşık oluyor, o karşılık vermiyor. Büyücü Circe de aynı tanrıya aşık olduğu için onu kıskanıp bel üstü insan bel altı saldırgan köpeklerden oluşan bir canavar yaratıyor.
- aychovsky (25.09.14 09:29:23 ~ 09:31:58)
@aychovsky tapınakta sevişmek niye suç oluyor ki? yahut da niye kutsala hakaret oluyor? sevişmenin nesi hakaret? :/
- neseranni (25.09.14 10:19:09)
@neseranni Bunu bana değil; üç bakire tanrıça Athena, Artemis ve Hestia'ya söylemelisin. Artemis ve Hestia rahibeleri bekaret yemini ediyor, çünkü tanrıçaları bekareti kutsallaştırıyor. Sözsüz bir hukuk var ortada. Hatta, Vesta (ki Roma'daki Hestia olur) rahibelerinin biri ile sevişince diri diri gömüldükleri ve devlet işlerinin buna karışmadığı biliniyor. Athena biraz daha insaflı, rahibeler onun rahibesi olabilmek için yeminler ediyorlar; Athena da "Tamam, hadi izin verdim, sevişin. Ama suyunu da çıkarmayın" diyor. Sevişmenin kendisi değil suç olan, tanrıçaya edilen yemini bozmak. Koyu Katolik bir rahibenin sevişmesi gibi. Devletin hukukuna aykırı değil ama mitoloji dediğimizden ve tanrıların kendi hukuk kuralları olduğundan Athena'nın gözünde suç işlemiş sayılıyor.
Örneğin, Hera'nın ağacı meşe. Hera rahibeleri de meşeyi kutsal saymaya yemin ediyorlar. Örneğin, gözü dışarıya kayan bir kocayı öldürseler, Hera onları affeder. Çünkü ilk olarak böyle bir yemin yok ortada, ikinci olarak Hera evliliğin de tanrıçası. Dolayısıyla evliliği kim bozuyorsa onu cezalandıranı sever. Ama tutup da bu rahibeler meşe ağacını kesemezler örneğin, Hera'nın gözünde suç işlemiştir; Hera onları doğduğuna pişman eder. Hatta Hera'nın gazabından bahsediyoruz, kendini öldürüp Tartaros'a gitsin daha iyi.
Sonuç olarak, bir rahibeliği seçmiş isen ilgili tanrı/tanrıçaya edilen yeminleri tutmamak o tanrının/tanrıçanın gözünde suç oluyor. Sevişmek isteniyorsa, Aphrodite tapınağında görev alınabilir pek ala.
Örneğin, Hera'nın ağacı meşe. Hera rahibeleri de meşeyi kutsal saymaya yemin ediyorlar. Örneğin, gözü dışarıya kayan bir kocayı öldürseler, Hera onları affeder. Çünkü ilk olarak böyle bir yemin yok ortada, ikinci olarak Hera evliliğin de tanrıçası. Dolayısıyla evliliği kim bozuyorsa onu cezalandıranı sever. Ama tutup da bu rahibeler meşe ağacını kesemezler örneğin, Hera'nın gözünde suç işlemiştir; Hera onları doğduğuna pişman eder. Hatta Hera'nın gazabından bahsediyoruz, kendini öldürüp Tartaros'a gitsin daha iyi.
Sonuç olarak, bir rahibeliği seçmiş isen ilgili tanrı/tanrıçaya edilen yeminleri tutmamak o tanrının/tanrıçanın gözünde suç oluyor. Sevişmek isteniyorsa, Aphrodite tapınağında görev alınabilir pek ala.
- aychovsky (25.09.14 10:33:27 ~ 10:37:12)
@aychovsky tamam da o açıdan bakarsan burada bahsedilen hiçbir karakter "suçsuz" değil, hikâyeye göre, cezalandıran kişiye göre belli bir suç işlemiş konumdalar... o yüzden diyorum. diğerlerini suçsuz kabul ederken medusa'yı suçlu kabul etmek ayrımcılığı niye? yani, yemin bozma durumu da göremiyorum, sen kendin dedin "sevişme izinleri" var diye. durum böyleyken burada bir suç yok, onların hukuğuna göre de bence. kişisel bir inisiyatiften yararlanma söz konusu, konuya yönelik diğer verilen örneklerde de olduğu gibi. egolarına yedirememişler.
yani, burada aslında suçsuz derken bu değerlendirmeyi biraz da kendi yargılarımızla yapıyoruz.
yani, burada aslında suçsuz derken bu değerlendirmeyi biraz da kendi yargılarımızla yapıyoruz.
- neseranni (25.09.14 11:30:43 ~ 11:37:04)
pescador be kardsm
- pescador (25.09.14 11:34:25)
@neseranni Bu yüzden "tam olarak suçsuz diyemeyiz" dedim; "suçludur" diyemememin sebebi o. Aynı @rhollor'un da dediği gibi, Prometheus'un "tam olarak suçsuz" olamadığı gibi. "Suç" teriminde bir bulanıklık var. Prometheus Zeus'a yemin etmiyor (gerçi o da hırsızlık yapıyor) ama Athena rahibeleri "Tamam, tapınakta olmaz" yemini işlerinin doğasında var. Örneğin, arkadaşından senin dertlerini kimse ile paylaşmamasını söylemezsin ama beklersin. O senin en değerli sırrını bir kişi ile paylaştığında "Söz vermiştin" de diyemezsin.
O yüzden Scylla'yı örnek verdim zaten. Ortalıkta yürümek ve kendine asılan tanrıyı reddetmek dışında yaptığı bir şey yok. Aynı şekilde Daphne de galiba çiçek toplamak dışında bir şey yapmıyordu. Hatta Daphne'nin cezası da şu şekilde gerçekleşiyordu yanlış hatırlamıyorsam. Daphne Apollon'dan kaçmaya başlarken diğer birtakım tanrı ve tanrıçalara "Ne olur beni kurtarın, bana sahip olmasın Apollon" diye yalvarırken, tanrılar da ona acıdılar, Peneus ona acıyıp ağaç haline getiriyordu. Apollon da "Madem sana kavuşamadım, bundan sonra kutsal ağacım defne olsun" diyordu.
Örneğin, Daphne ve Scylla benzer durumda İo var. İo da Hera tarafından ineğe çevriliyor ama Zeus ile yattığı için. Daphne ve Scylla'da bir pasiflik varken, İo'da aksiyon var. İkisine de "kaş, göz süzüyordu" gibi bir olay anlatılmıyor, sadece kendi halinde takıldıkları söyleniyor. Orada da ceza teriminde bulanıklık var, çünkü ağaç olmak Daphne için bir kurtuluş olarak sunuluyor.
Suç teriminin bulanıklığı da buradan geliyor. Örneğin, sevgilimi aldatsam ve o da bunun karşılığında, ne bileyim, şiddet içermeyen ama hoş da olmayan bir şey yapsa (aklıma gelmedi şimdi); yaptığım şey kanunen suç değil ama bana tam olarak "suçsuz" da diyemeyiz bence. Çünkü bir halt etmiş sayılırım. Gördüğüm ceza suçla orantılı olmayabilir, ama durduk yerde de cezalandırılmış olmam. Yapılan şeyin "iyi", "kötü", "faydalı", "zararlı" olması onun suç olma veya olmama oranını değiştirir mi? Prometheus'un ateşi insanlar için çalması, Antigone'nin kardeşlerini gömmesi benim açımdan iyilik ya da tanrıların verdiği cezanın ego tatmini olduğu benim açımdan da net; ama bu onların yaptığı aksiyonu değiştirir mi? Dolayısıyla suç nerede başlar? İşte, zaten benim için bulanıklık burada başlıyor. Bunu da kendi adıma "bir şeyler yapmak, konu ile ilgili harekete geçmek"tan başlıyor. Yoksa onların 1 birimlik yaptığı şey, tanrının 1000 birimlik cezası ile karşılaşıyor olabilir.
O yüzden Scylla'yı örnek verdim zaten. Ortalıkta yürümek ve kendine asılan tanrıyı reddetmek dışında yaptığı bir şey yok. Aynı şekilde Daphne de galiba çiçek toplamak dışında bir şey yapmıyordu. Hatta Daphne'nin cezası da şu şekilde gerçekleşiyordu yanlış hatırlamıyorsam. Daphne Apollon'dan kaçmaya başlarken diğer birtakım tanrı ve tanrıçalara "Ne olur beni kurtarın, bana sahip olmasın Apollon" diye yalvarırken, tanrılar da ona acıdılar, Peneus ona acıyıp ağaç haline getiriyordu. Apollon da "Madem sana kavuşamadım, bundan sonra kutsal ağacım defne olsun" diyordu.
Örneğin, Daphne ve Scylla benzer durumda İo var. İo da Hera tarafından ineğe çevriliyor ama Zeus ile yattığı için. Daphne ve Scylla'da bir pasiflik varken, İo'da aksiyon var. İkisine de "kaş, göz süzüyordu" gibi bir olay anlatılmıyor, sadece kendi halinde takıldıkları söyleniyor. Orada da ceza teriminde bulanıklık var, çünkü ağaç olmak Daphne için bir kurtuluş olarak sunuluyor.
Suç teriminin bulanıklığı da buradan geliyor. Örneğin, sevgilimi aldatsam ve o da bunun karşılığında, ne bileyim, şiddet içermeyen ama hoş da olmayan bir şey yapsa (aklıma gelmedi şimdi); yaptığım şey kanunen suç değil ama bana tam olarak "suçsuz" da diyemeyiz bence. Çünkü bir halt etmiş sayılırım. Gördüğüm ceza suçla orantılı olmayabilir, ama durduk yerde de cezalandırılmış olmam. Yapılan şeyin "iyi", "kötü", "faydalı", "zararlı" olması onun suç olma veya olmama oranını değiştirir mi? Prometheus'un ateşi insanlar için çalması, Antigone'nin kardeşlerini gömmesi benim açımdan iyilik ya da tanrıların verdiği cezanın ego tatmini olduğu benim açımdan da net; ama bu onların yaptığı aksiyonu değiştirir mi? Dolayısıyla suç nerede başlar? İşte, zaten benim için bulanıklık burada başlıyor. Bunu da kendi adıma "bir şeyler yapmak, konu ile ilgili harekete geçmek"tan başlıyor. Yoksa onların 1 birimlik yaptığı şey, tanrının 1000 birimlik cezası ile karşılaşıyor olabilir.
- aychovsky (25.09.14 11:54:59)
@aychovsky bildiğim kadarıyla medusa sevişmiyor, poseidon ona tecavüz ediyor. Bu da onu benim gözümde suçsuz yapar.
- kuzey li (25.09.14 13:00:05)
@kuzey li Eğer tecavüz ise benim gözümde de suçsuz olur. Sevişti diye hatırlıyorum, yanlış hatırlıyorumdur. O zaman suçsuz tabii.
- aychovsky (25.09.14 13:05:40)
Zavallı Arakne yi kimse söylememiş...
Savaş atribülerini tutmakatan elleri nasırlaşmış Athena Lydia'lı güzel bir kız olan Arakneyi kompleksine yenik düşerek örümceğe çevirmiş :( Arakne gergef işlemekte, oya yapmakta o kadar başarılıymış ki arada sırada Nympha'lar bile, ormanlardan ve su başlarından ayrılarak onu izlemeye gelirlermiş
Bu arada ben de küçükken örümcüklere rahat vermediğim için araknefobi sahibiyim içim titrer çok pişmanım..
Savaş atribülerini tutmakatan elleri nasırlaşmış Athena Lydia'lı güzel bir kız olan Arakneyi kompleksine yenik düşerek örümceğe çevirmiş :( Arakne gergef işlemekte, oya yapmakta o kadar başarılıymış ki arada sırada Nympha'lar bile, ormanlardan ve su başlarından ayrılarak onu izlemeye gelirlermiş
Bu arada ben de küçükken örümcüklere rahat vermediğim için araknefobi sahibiyim içim titrer çok pişmanım..
- esmeralda (25.09.14 14:11:47)
sevgili @eseralda,
arakne kendini begenmisliginin kurbani oldu bence. sen Ölümlü olmana bakmadan, koskoca tanriya meydan okursan, sonunda boyle orumcek olursun iste.
arakne kendini begenmisliginin kurbani oldu bence. sen Ölümlü olmana bakmadan, koskoca tanriya meydan okursan, sonunda boyle orumcek olursun iste.
- halanne (25.09.14 20:00:28)
1