[]
Akordeon & TSM
Selamlar herkese.
Akordeonda kendi kendime eğleniyorum. Örneğin Nihavend makamında çalarken hangi akorlar kullanılır genel olarak? Veya hicaz makamında? Bunları öğrenebileceğim bir site biliyor musunuz?
Teşekkürler şimdiden.
Dipnot: İzmir'de akordeon dersi verebilecek birilerini aramaktayım. Bildiğiniz biri varsa konuşmak isterim.
Akordeonda kendi kendime eğleniyorum. Örneğin Nihavend makamında çalarken hangi akorlar kullanılır genel olarak? Veya hicaz makamında? Bunları öğrenebileceğim bir site biliyor musunuz?
Teşekkürler şimdiden.
Dipnot: İzmir'de akordeon dersi verebilecek birilerini aramaktayım. Bildiğiniz biri varsa konuşmak isterim.
Nihavend dizisini ve asma kararlarını bilirsen akorlar da kendiliğinden çıkar. gerisi zaten bildiğin şan armonizasyonu.
sol konuşursak, mesela;
1. sol sib re(tonik)
2. re fa la(dominant)
3. mib sol sib(submediant)
4. do mib sol(subdominant)
5. sib re fa(mediant)
bu akorlar fiks geçer. ama mesela diyelim ki nim hisar perdesinde çargahlı kalış yaptın. orada mib akoru mu do akoru mu gelecek ona biraz da estetik kararlar verebilirsin. daha ziyade melodinin yönüyle alakalı aslında. uygulamadan nasıl anlatırım bilemedim şimdi.
sol konuşursak, mesela;
1. sol sib re(tonik)
2. re fa la(dominant)
3. mib sol sib(submediant)
4. do mib sol(subdominant)
5. sib re fa(mediant)
bu akorlar fiks geçer. ama mesela diyelim ki nim hisar perdesinde çargahlı kalış yaptın. orada mib akoru mu do akoru mu gelecek ona biraz da estetik kararlar verebilirsin. daha ziyade melodinin yönüyle alakalı aslında. uygulamadan nasıl anlatırım bilemedim şimdi.
- alperz (02.05.14 22:34:48)
hicazdaki dik kürdi için sib re fa ve nim hicaz için do# mi sol güzel oluyor.
benaaymi haziranda görüşelim. işlerim bitiyor.
benaaymi haziranda görüşelim. işlerim bitiyor.
- alperz (02.05.14 23:24:08)
www.accordionlinks.com
www.baldoni.com
www.accordionpage.com
sayın alperz ve benaaymi hocalarz, soruya maydanoz olacam ama, soruyu sorana da faydası olur bu sorumun, yukarıdaki çizelgelere göre, o dediğiniz akorlar, hangi baslara tekâbül ediyo aceba? mümkin mi?
www.baldoni.com
www.accordionpage.com
sayın alperz ve benaaymi hocalarz, soruya maydanoz olacam ama, soruyu sorana da faydası olur bu sorumun, yukarıdaki çizelgelere göre, o dediğiniz akorlar, hangi baslara tekâbül ediyo aceba? mümkin mi?
- compadrito (03.05.14 01:24:49)
ilk çizelge üstünden konuşayım;
en üstteki iki sıra aynı. majör akorlar. yani ilki için mesela F demiş, fa la do akoru. ilk iki sıra aynı ama tahminimce biri diğerinin çevrimi. akordiyondan anlamam.
üçüncü sıra minör akorlar. db diyor ilkinde, yani re bemol fa bemol la bemol akoru.
ama dördüncü sıraya bakınca orada da minör akorlar olması gerek. anlamadım orayı tam.
beşinci sıra yedi akorları. yani ilki db7 ise, re bemol fa la bemol do bemol akoru oluyor.
altıncı sıra eksilmiş akorlar. yani beşlisi yarım ses pestleştirilmiş akorlar. ilki için re bemol fa bemol la çift bemol akoru.
en üstteki iki sıra aynı. majör akorlar. yani ilki için mesela F demiş, fa la do akoru. ilk iki sıra aynı ama tahminimce biri diğerinin çevrimi. akordiyondan anlamam.
üçüncü sıra minör akorlar. db diyor ilkinde, yani re bemol fa bemol la bemol akoru.
ama dördüncü sıraya bakınca orada da minör akorlar olması gerek. anlamadım orayı tam.
beşinci sıra yedi akorları. yani ilki db7 ise, re bemol fa la bemol do bemol akoru oluyor.
altıncı sıra eksilmiş akorlar. yani beşlisi yarım ses pestleştirilmiş akorlar. ilki için re bemol fa bemol la çift bemol akoru.
- alperz (03.05.14 02:07:33)
İkinci resme bakınca anlaşıldı mevzu;
ilk sıra kontrbas veriyor sadece. yani muhtemelen akordiyonunun en pest sesinin iki oktav altı.
ikinci sıra bas veriyor. bir oktav altı.
üçüncü sıra majör akorlar.
dördüncü sıra minör akorlar
beşinci sıra dominant yedi akorları, yani majör beşli akoruna minör yedili ekliyor.
altıncı sıra da eksik yedili akoru. eksik beşli akoruna eksilmiş yedili ekliyor.
bu şifrelerin çözümleri için de wikipedia.org / wiki/Chord_names_and_symbols_(popular_music)#Examples
ilk sıra kontrbas veriyor sadece. yani muhtemelen akordiyonunun en pest sesinin iki oktav altı.
ikinci sıra bas veriyor. bir oktav altı.
üçüncü sıra majör akorlar.
dördüncü sıra minör akorlar
beşinci sıra dominant yedi akorları, yani majör beşli akoruna minör yedili ekliyor.
altıncı sıra da eksik yedili akoru. eksik beşli akoruna eksilmiş yedili ekliyor.
bu şifrelerin çözümleri için de wikipedia.org / wiki/Chord_names_and_symbols_(popular_music)#Examples
- alperz (03.05.14 02:13:28 ~ 02:14:28)
elinden öptüğüm alperz hocam, iy diyon, güzel diyon da, misal benaaymi yardırmış, la majör, sol minör, sibemol majör, re minör, ve eğer fa# kullandıysa bazen re majör diyin. biz orda hangi basa bascaz, sibemol majör basabilmek için mesela?
nim hisar perdesinde çargâhlı kalışı nası yapçaz?
nim hisar perdesinde çargâhlı kalışı nası yapçaz?
- compadrito (03.05.14 02:33:50)
si bemol majör için üçüncü sıradaki, soldan dördüncü tuşa basıcaksın.
nim hisar'da çargah'lı kalış, neva'daki kürdi'nin doğal sonucu zaten. yani gidip "re mi fa la sol la sol fa miiiiii" diye kalırsan olmuş olur.
nim hisar'da çargah'lı kalış, neva'daki kürdi'nin doğal sonucu zaten. yani gidip "re mi fa la sol la sol fa miiiiii" diye kalırsan olmuş olur.
- alperz (03.05.14 11:45:57)
1