[]
dinlerle ilgili yeni bir soru
malum 3 büyük dinin kitaplarında geçen ifadelerin sümer yazıtlarında da anlatıldığı biliniyor..ve yine malum sümerler çok tanrılı bir dini inanca sahip..ve şimdi soru:herhangi bir diniönder veya ilahiyatçı profesör veya başka bir din adamı bu konuda tutarlı bir açıklama yaptı mı.
müslümanlık için konuşuyorum, her kalıba girebilir ve bir çok kunu "zaten bu kuranda yazıyorudu" diye acıklanıyor. sen şimdi çıkıp zaten böyle böyle sümerlerde vardı zaten sizin meseleden önce desen adamlar şunu diyecek sana:
muhammetten önce zaten 27bin peygamber gönderildi(bunlara buda, eski mısır yazıtları isa musa vs hepsini dahil eder ) ve gercek ve son peygamberin (artık burada son demekle muhurluyor yani bundan sonra gelen yok) muhammed olduğunu
söyleyip böyle sığ ve boş bir fikirle senin düşünceni bertaraf eder.
şimdi uzaylılar çıkıp gelse "din yok allah yalan" dese biz sizin yaşadıklarınızı 100 bin önce yaşadık dinler uğruna bol miktarlarda kan döktük birbirimizi boğazladık sonradan aklın ve bilimin yolunu seçip aydınlanarak uzayda kolonikler kurduk taa buraya kadar geldik dese, müslümanlar çıkıp "zaten bu kuranda yazıyorudu" diye gene acıklama yapıp inancına devam eder.bu kadarda defansif bir cümle ile her şeyi açıklayabilirler.
muhammetten önce zaten 27bin peygamber gönderildi(bunlara buda, eski mısır yazıtları isa musa vs hepsini dahil eder ) ve gercek ve son peygamberin (artık burada son demekle muhurluyor yani bundan sonra gelen yok) muhammed olduğunu
söyleyip böyle sığ ve boş bir fikirle senin düşünceni bertaraf eder.
şimdi uzaylılar çıkıp gelse "din yok allah yalan" dese biz sizin yaşadıklarınızı 100 bin önce yaşadık dinler uğruna bol miktarlarda kan döktük birbirimizi boğazladık sonradan aklın ve bilimin yolunu seçip aydınlanarak uzayda kolonikler kurduk taa buraya kadar geldik dese, müslümanlar çıkıp "zaten bu kuranda yazıyorudu" diye gene acıklama yapıp inancına devam eder.bu kadarda defansif bir cümle ile her şeyi açıklayabilirler.
- mrthany (10.11.13 05:25:55 ~ 05:31:03)
@zibidigibi hakli, aynen oyle diyorlar. " bunda sasilacak ne var? Sumerler zamaninda da hak din gonderildi ve bunun da gunumuzdeki islamla ortusmesi cok normaldir." diyorlar. Ama nedense sumerler ya da islam oncesi baska medeniyetlerde namaz kilmak gibi islamda olan kimi farz ibadetlerin neden yazili ya da girsel olarak not alinmadigini aciklayamiyorlar. ( gerci hindistan bolgesinde gunes tapimi diye cok benzer bir ibadet/selam sekli var www.youtube.com o cografya disinda bunun gibi ibadetlere hicbir islam oncesi ulkede rastlanmamis. Adama sorarlar niye yaygin islami rituelleri, o medeniyetlerde kayit altina alinmamis diye )
- comptrol (10.11.13 06:24:21)
@zibidigibi;
vay anasını arkadaşın açıklama mantığına bak. varsayımlar üzerine kurulmuş. uzaylılar gelse, biz sizin yaşadığınızı bin yıl önce yaşadık dese falan. hayal dünyan çok genişmiş arkadaşım güle güle kullan.
ama eminim senin o beklediğin uzaylılar gelse, sana tanrı var dese, bunları bilim ışığında sunsa, sen ne yapacan çok merak ediyorum.
tanımadığın bilmediğin birisi gelip sırf senden daha teknolojik aletler kullanarak uçan dairelerle yanına geldi diye onların doğruluğunu mu kabul edeceksin.
@comptrol
sümerler devrinde görülen çok tanrıcılık inancındaki benzerlikler 3 büyük dinle aynı özellikler barındırdığını içeren bir soru da, islam dinindeki bazı ibadetlerin aynısını sümer dininde olmadığını sorgulamak yeterince mantıksız. ki çoğu din'de, bunlar içinde çok tanrılı dinlerde dahil, tapılan ve merasimi yapılan şekil ibadetleri mevcuttur. tapılan şey farklı olsa da, ibadet çeşitlerinin arasında bedensel hareketlere'de rastlarsın.
vay anasını arkadaşın açıklama mantığına bak. varsayımlar üzerine kurulmuş. uzaylılar gelse, biz sizin yaşadığınızı bin yıl önce yaşadık dese falan. hayal dünyan çok genişmiş arkadaşım güle güle kullan.
ama eminim senin o beklediğin uzaylılar gelse, sana tanrı var dese, bunları bilim ışığında sunsa, sen ne yapacan çok merak ediyorum.
tanımadığın bilmediğin birisi gelip sırf senden daha teknolojik aletler kullanarak uçan dairelerle yanına geldi diye onların doğruluğunu mu kabul edeceksin.
@comptrol
sümerler devrinde görülen çok tanrıcılık inancındaki benzerlikler 3 büyük dinle aynı özellikler barındırdığını içeren bir soru da, islam dinindeki bazı ibadetlerin aynısını sümer dininde olmadığını sorgulamak yeterince mantıksız. ki çoğu din'de, bunlar içinde çok tanrılı dinlerde dahil, tapılan ve merasimi yapılan şekil ibadetleri mevcuttur. tapılan şey farklı olsa da, ibadet çeşitlerinin arasında bedensel hareketlere'de rastlarsın.
- 1tam1ayran (10.11.13 09:53:28 ~ 09:53:55)
muazzez ilmiye çığ'ın bu konuyla ilgili yazıları olabilir. öyleydi diye hatırlıyorum ama emin değilim.
- goldentitan (10.11.13 10:20:14)
"tutarlılık" istemeniz çok zorlaştırıyor meseleyi, çünkü tutarlılık çok subjektif bir konu. benim tutarlı bulduğum bir açıklama size açık gelmeyebilir.
türkiye'de sümer ilişkisi çok yeni, ilmiye çığ'dan evvel bu tartışmaya hiç rastlamadım ben. konunun genelini değil ama yaratılışı sümer mitolojisi ile karşılaştırmalı ele alan bir tez vardı 3- 5 sene evvel, ek olarak bir iki makale de yayınlandı.
özetle: tek allah ve çok peygamber inancına sahip olan islam aleminin akademik yaklaşımı "aynı buyruklar sümerlere ve/veya sümerlerden önceki kavimlere de iletildi, dolayısıyla kur'an-ı kerim'deki genel çerçevenin daha evvelden kayda geçirilmiş olması gayet doğaldır. tahrif edilmeden evvel incil ve tevrat da aynı çerçeveyi çiziyordu" şeklinde olacaktır. namaz, oruç gibi ibadetler ise islam ümmetine farz kılınmıştır. burada iman ve ibadet meselelerinin iki farklı düzlemde olduğunu anlamak lazım. islam sonrasında bile namaz kılmamak sizi gayri muslim yapmaz, ama imanı inkar sizi dinden çıkarır. sümerlere bize kılındığı şekli ile namaz farz kılınmamış olabilir, bu islam akaidi noktasında başka bir dine tekabul etmez.
bu konuda islam peygamberinin döneminde yaşayan hanifler ile ilgili bilgilere bakabilirsiniz, hanifler de namaz kılmıyordu çünkü namaz emri henüz onlara bldirilmemişti. ama tek yaratıcı olan allah'ın varlığına inanan ve ona teslimiyet gösteren kişiler olarak hanif diye adlandırılmışlardı.
kur'an-ı kerim'de bakara 62. ayet de bu tartışmaya ışık tutabilir. sümerler hanif kavimlerden, ya da sabiin diye hitap edilen kavimlerden gelip çok tanrılı hale gelen bir sistemin takipçisi olabilir. bilmiyoruz, bu kadar ayrıntı ile bilebileceğimiz bir durum da değil zaten sümerlerin öncesi. islam inancında pek çok kavim bu şekilde isyana saptı, bir kısmı cezalandırıldı. temelde bildiğiniz gibi hristiyan ve yahudilik de benzer yollardan geçti müslümanlara göre.
size tutarlı geldi mi bilmiyorum ama islam inancı içinde gayet tutarlı buluyorum bu yaklaşımı.
not: konuyu zamanında ilgi ile takip etmiş bir müslümanım. bu tip meseleleri ciddiyetle tartışacak bir zemin kalmadığını düşündüğüm için pek takip etmiyorum son dönemde, yeni bir şey çıktıysa haberdar olamamışımdır.
türkiye'de sümer ilişkisi çok yeni, ilmiye çığ'dan evvel bu tartışmaya hiç rastlamadım ben. konunun genelini değil ama yaratılışı sümer mitolojisi ile karşılaştırmalı ele alan bir tez vardı 3- 5 sene evvel, ek olarak bir iki makale de yayınlandı.
özetle: tek allah ve çok peygamber inancına sahip olan islam aleminin akademik yaklaşımı "aynı buyruklar sümerlere ve/veya sümerlerden önceki kavimlere de iletildi, dolayısıyla kur'an-ı kerim'deki genel çerçevenin daha evvelden kayda geçirilmiş olması gayet doğaldır. tahrif edilmeden evvel incil ve tevrat da aynı çerçeveyi çiziyordu" şeklinde olacaktır. namaz, oruç gibi ibadetler ise islam ümmetine farz kılınmıştır. burada iman ve ibadet meselelerinin iki farklı düzlemde olduğunu anlamak lazım. islam sonrasında bile namaz kılmamak sizi gayri muslim yapmaz, ama imanı inkar sizi dinden çıkarır. sümerlere bize kılındığı şekli ile namaz farz kılınmamış olabilir, bu islam akaidi noktasında başka bir dine tekabul etmez.
bu konuda islam peygamberinin döneminde yaşayan hanifler ile ilgili bilgilere bakabilirsiniz, hanifler de namaz kılmıyordu çünkü namaz emri henüz onlara bldirilmemişti. ama tek yaratıcı olan allah'ın varlığına inanan ve ona teslimiyet gösteren kişiler olarak hanif diye adlandırılmışlardı.
kur'an-ı kerim'de bakara 62. ayet de bu tartışmaya ışık tutabilir. sümerler hanif kavimlerden, ya da sabiin diye hitap edilen kavimlerden gelip çok tanrılı hale gelen bir sistemin takipçisi olabilir. bilmiyoruz, bu kadar ayrıntı ile bilebileceğimiz bir durum da değil zaten sümerlerin öncesi. islam inancında pek çok kavim bu şekilde isyana saptı, bir kısmı cezalandırıldı. temelde bildiğiniz gibi hristiyan ve yahudilik de benzer yollardan geçti müslümanlara göre.
size tutarlı geldi mi bilmiyorum ama islam inancı içinde gayet tutarlı buluyorum bu yaklaşımı.
not: konuyu zamanında ilgi ile takip etmiş bir müslümanım. bu tip meseleleri ciddiyetle tartışacak bir zemin kalmadığını düşündüğüm için pek takip etmiyorum son dönemde, yeni bir şey çıktıysa haberdar olamamışımdır.
- hacipsilo (10.11.13 10:23:33 ~ 10:25:47)
1