[]
Putperestlik algısı
Bu din kitaplarında vesaire putperestliğin aşağılanması neden? "Taptıkları şeyi yiyorlar pislikler keh keh" teması niye? Adamlar puta tapmıyor ki, adamlar putun simgelediği şeye tapıyor. Haksız mıyım? Ben çocukluğumdan liseden mezun olana kadar bu aptal din müfredatının putperestlikle taşak geçip putperestliği alaya almasını şaşkınlıkla izledim, hala nasıl böyle bir şey olduğuna inanamıyorum. Şimdi ben bu yazıları yazanlara, onaylayanlara hakaret davası açsam kazanır mıyım? Sinirim bozuluyor aklıma geldikçe yahu.
Bütün dinler putperestliktir bana göre de. Birinin diğerinden aşağı yanı yoktur.
Hepsi aynı aşağılıklık derecesindedir.
Ha heykeli üzerinden tapınmışsın ha kutsallık atfettiğin bir bina üzerinden, ikisi de aynı lacivert.
Hepsi aynı aşağılıklık derecesindedir.
Ha heykeli üzerinden tapınmışsın ha kutsallık atfettiğin bir bina üzerinden, ikisi de aynı lacivert.
- godless frog (29.07.13 01:00:52)
aynı şey semavi denilen dinlerde de vardır aslında ama farkında değiller sanırım kendi yaptıkları şeylerin..
diğer dinlerde dediğin gibi puta, ateşe... tapıldığı için alay edilir bu dinin mensuplarıyla ve inancın kendisiyle ama aynı şeyi kendilerinin de yaptıklarının farkında değiller..
mesela kabe örneği..
putları çıkarıp yerine kabeyi koyalım, her yıl onbinlerce insanın ziyaret etmesi, ibadet ederken ona doğru dönmesi vb. gibi..
ne kadar da benziyor aslında puta tapanlar dedikleri insanlarla davranışları..
diğer dinlerde dediğin gibi puta, ateşe... tapıldığı için alay edilir bu dinin mensuplarıyla ve inancın kendisiyle ama aynı şeyi kendilerinin de yaptıklarının farkında değiller..
mesela kabe örneği..
putları çıkarıp yerine kabeyi koyalım, her yıl onbinlerce insanın ziyaret etmesi, ibadet ederken ona doğru dönmesi vb. gibi..
ne kadar da benziyor aslında puta tapanlar dedikleri insanlarla davranışları..
- chacmool (29.07.13 01:04:19)
Dedikleriniz doğru da ben bu işin inanca hakarete girip girmediğini ciddi ciddi merak ediyorum.
- adoramer3ku (29.07.13 01:06:24)
birisi put yapıp ona tapıyor yani taptığı şeyi algılanabilir hale getiriyor, diğeri hiç göremediği, varlığına inandığı şeye tapıyor. büyük bir fark yok bence. ayrıca kabe olayı var.
"ben putperestim, benim inançlarım aşağılanıyor"(putperest değilsin de işte o dava ancak o şekilde açılır herhalde) şeklinde dava açarsan kim umursayıp, sana hak verip de ceza verir bu ülkedeki yargı sistemiyle onu bilemiyorum.
"ben putperestim, benim inançlarım aşağılanıyor"(putperest değilsin de işte o dava ancak o şekilde açılır herhalde) şeklinde dava açarsan kim umursayıp, sana hak verip de ceza verir bu ülkedeki yargı sistemiyle onu bilemiyorum.
- r_u_h (29.07.13 01:06:29)
din derslerinde putperesligi asagiladiklarini hatirlamiyorum. sdece insanlar kendi elleriyle yaptiklari nesnelere tapiyorlar, onlardan yardim bekliyorlar diye soylemlerle din derslerine hoca anlatiyordu. asagilama hatirlamiyorum ben.
- exlibris (29.07.13 01:20:42)
@exlibris sen rastlamamışsın sadece, çok yaygın bişey gerçekten.
- violence (29.07.13 01:31:29)
şimdi şamanizm bir din değildir esasen söylediğiniz gibi. şamanik toplum esasında bir toplumsal organizasyon biçimidir. yani nesnelere tapan bir kabileden bahsetmiyoruz şamanik toplum derken. bu sebeple hatta şamanizm mi şamanlık mı demek lazım diye ufak çaplı tartışılan bir şey de var.
kısaca adam kendi taşa falan tapmıyor. belli bir ritüeli gerçekleştiriyor ki bu o ritüel toplumu bir arada tutan ilkenin simgesi sadece zaten. örneğin şamanik toplum kendi şamanını en acımasız şekilde katledebilir de. onu da kabile liderdi diye anlatırlar mesela. alakası yok aslında.
kısaca sanırım çoğu şamanik kabile için eşitlikçi toplumsal organizasyonlar olduğunu söyleyebiliriz. mevzu siyaset bilimi ve antropolojinin iç içe geçtiği bir yer yani.
dolayısıyla neden semavi dinler aşağılıyor sorusunu buradan cevaplayabiliriz sanırım. aşağılıyor, çünkü semavi dinler aslında şamanik toplumsal organizasyon yapısına karşı çıkan yapılar. mevzuyu tarihselleştirmek lazım.
basitçe, semavi din şamanik topluma karşı kılıcını çeken bir toplumsal kesimin önerdiği yeni bir kurucu ilke. bu yüzden ona saldırıyor. kendisi kurumsallaştıktan sonra da; her kurumsallaşan "iktidar" gibi kendi resmi tarihini yazıyor. hem de ilerlemeci bir damarla. işte mesela cahilliye devri hikayeleri. benzer temalar diğer semavi dinlerde de bulunabilir.
kısaca semavi dinin şamanik topluma kendi tarihini üretirken saldırması kendi meşruiyet derdi. peki biz neden bu yılda hala bu tartışmalar yerine onlar cahilliye devrindeydi, taşa taparlardı deyyuslar kıvamında öğreniyoruz derseniz; dinden bir sonraki meşruiyet aracı olan ulus-devlet ve milli eğitim tornasından geçmiş hali de o kadar oluyor. kısaca tarih yazımının kurumsallaşması ile alakalı bir şey. yoksa herhalde amazonlar'da yaşayan birkaç şamanik topluluk şu an semavi dinlerin meşruiyetini baltalayan şeyler değiller.
kısaca adam kendi taşa falan tapmıyor. belli bir ritüeli gerçekleştiriyor ki bu o ritüel toplumu bir arada tutan ilkenin simgesi sadece zaten. örneğin şamanik toplum kendi şamanını en acımasız şekilde katledebilir de. onu da kabile liderdi diye anlatırlar mesela. alakası yok aslında.
kısaca sanırım çoğu şamanik kabile için eşitlikçi toplumsal organizasyonlar olduğunu söyleyebiliriz. mevzu siyaset bilimi ve antropolojinin iç içe geçtiği bir yer yani.
dolayısıyla neden semavi dinler aşağılıyor sorusunu buradan cevaplayabiliriz sanırım. aşağılıyor, çünkü semavi dinler aslında şamanik toplumsal organizasyon yapısına karşı çıkan yapılar. mevzuyu tarihselleştirmek lazım.
basitçe, semavi din şamanik topluma karşı kılıcını çeken bir toplumsal kesimin önerdiği yeni bir kurucu ilke. bu yüzden ona saldırıyor. kendisi kurumsallaştıktan sonra da; her kurumsallaşan "iktidar" gibi kendi resmi tarihini yazıyor. hem de ilerlemeci bir damarla. işte mesela cahilliye devri hikayeleri. benzer temalar diğer semavi dinlerde de bulunabilir.
kısaca semavi dinin şamanik topluma kendi tarihini üretirken saldırması kendi meşruiyet derdi. peki biz neden bu yılda hala bu tartışmalar yerine onlar cahilliye devrindeydi, taşa taparlardı deyyuslar kıvamında öğreniyoruz derseniz; dinden bir sonraki meşruiyet aracı olan ulus-devlet ve milli eğitim tornasından geçmiş hali de o kadar oluyor. kısaca tarih yazımının kurumsallaşması ile alakalı bir şey. yoksa herhalde amazonlar'da yaşayan birkaç şamanik topluluk şu an semavi dinlerin meşruiyetini baltalayan şeyler değiller.
- siradan bir adam (29.07.13 02:06:45 ~ 02:07:49)
1