[]
mezhep
biraz araştırınca gördüğüm ortak kanı şu yönde;
"Mezheplerin hepsi haktır ve hepsi de doğrudur. Bu bakımdan şu mezhep diğerinden daha üstündür gibi bir düşünce yanlıştır."
bu durumda biz her mezhepten kendimize kolay geleni yapamaz mıyız? mesela şafileri örnek göstererek kan, hanefileri göstererek kadına dokunmak abdesti bozmaz diyebilir miyiz?
"Mezheplerin hepsi haktır ve hepsi de doğrudur. Bu bakımdan şu mezhep diğerinden daha üstündür gibi bir düşünce yanlıştır."
bu durumda biz her mezhepten kendimize kolay geleni yapamaz mıyız? mesela şafileri örnek göstererek kan, hanefileri göstererek kadına dokunmak abdesti bozmaz diyebilir miyiz?
benim bildiğim mezheplerden birine göre hareket ediyorsun. hepsinden ortaya karışık yapılmıyor ama sonuçta allahla sen arasında olan birşey olduğundan önemli olan senin samimiyetin. yine de daha bilgili birisi cevap versin benden bu kadar.
- srdr (23.06.12 00:55:11)
işte bende onu soruyorum karışık olmuyor mu ortaya. ama dalgasına değil ciddi ciddi oluyorsa bu konuda adımlar atıp uygulamaya geçcem.
- trajikomix (23.06.12 00:58:33)
Bağlı bulunduğun mezhebe göre amel etmek doğru kabul edilir. Ama zor durumlarda veya istisnalarda daha kolay olana uyma izni/ruhsatı da vardır.
- alieyi (23.06.12 00:59:09)
sünni mehzepler; hanefi, hanbeli, şafi, maliki... bunlar tamamen bir hukuksal sorundan doğmuştur. türk hukuk tarihi derslerinden anladığım buydu benim. çünkü islam hukukunda yorum yapmak çok mümkün olmuyor, kur'ana bağlı kalmak üzere kıyas, hadisler ve diğer olaylarla toplumsal sorunlar çözülüyor. bu nedenle bu mezheplerin de ortaya çıktıkları yerlerde, kurucuları tarafından farklı sonuçlara varılmış. mesela bir mezhepte köpek sevilmezken, diğerinde sevilmektedir.
türk hukuk tarihi derslerinden dediğim gibi çıkardığım sonuç bunların arasındaki farkın hukuki yorum olduğudur.
şii mezhep ayrımı ise malum...
türk hukuk tarihi derslerinden dediğim gibi çıkardığım sonuç bunların arasındaki farkın hukuki yorum olduğudur.
şii mezhep ayrımı ise malum...
- pomolilik (23.06.12 00:59:22)
esas doğru olan bir mezhebe bağlı olmadan, kur'an önderliğinde dini yaşamaktır. mezhepler, Hz. Muhammed'in ölümünden kaç sene sonra ortaya çıkmıştır? Önce bu soruya cevap verilmeli, daha sonra bu konuda kurallar konulmalıdır.
İslam dininde kuralları Kur'an'dan öğreniriz,daha sonra peygamberin uygulamalarına bakarız. Kur'an, ne diyor? diğerleri gibi hiziplere bölünmeyin diyor. mezheplerin, hukuksal ve siyasi meselelerden dolayı ortaya çıktığını da hesaba katarsak..
çok uzatmak istemiyorum, diyeceğim şudur ki dini yaşamak isteyen bir insan, öncelikle kur'an'ı okumalı. daha sonra sünneti araştırmalı. sünnet araştırması sıkıntılı bir mesele, zira hadislerin güvenilirliğinden ne kadar emin olunabilir, o da tartışılıyor. ama diyelim ki kur'an'ı okudunuz ve sünneti araştırmak istiyorsunuz.. araştırmak istediğiniz konuda ayetleri önünüze koyun, mezheplerin görüşlerini de bunların yanına koyun. hangisi, kur'an'a daha yakın gözüküyorsa onu yapın.
yok efendim hanefisiniz diye hanbeli mezhebinin bişeyini yapamazsınız, yok bilmemne.. tarzında bir şey söz konusu değil ve olamaz da. bu mezhepleri kuran insanlar peygamber miydi? yeni bir din mi getirdiler de onların kurallarına uyup diğerlerini reddetmek gerekiyor? islam, birleştirici bir güç değil mi? ayrımcı bir güç mü?
kur'an'da yazan, dinin hiziplere bölünmemesi gerektiğidir. bundan sonra da gelip "yok efenim, zor durumlarda istisnai olarak diğer mezhebe uyulabilir" gibi bir şey söylemek islam'a tamamen aykırıdır.
zaten mezheplerin sağladığı kolaylıklar (bilgilerin paket halinde sunulması) yüzünden insanlar kur'an'ı okumuyor ve anlamıyor. okusalar ve anlasalar zaten mezhep denen şey ortadan kalkacak.
son olarak: abdestin bozulması, kur'an'da kesin hükümlere bağlanmıştır. o yüzden mezheplerin söz hakkı yoktur. bu kurallar ise: kadına dokunmak, önden veya arkadan bir şey çıkması. bunu daha da karıştırmanın luzmu yok. din bu kadar karmaşık bir şey değil. net veriler var ve bunlara bir şey eklemek saçma.
İslam dininde kuralları Kur'an'dan öğreniriz,daha sonra peygamberin uygulamalarına bakarız. Kur'an, ne diyor? diğerleri gibi hiziplere bölünmeyin diyor. mezheplerin, hukuksal ve siyasi meselelerden dolayı ortaya çıktığını da hesaba katarsak..
çok uzatmak istemiyorum, diyeceğim şudur ki dini yaşamak isteyen bir insan, öncelikle kur'an'ı okumalı. daha sonra sünneti araştırmalı. sünnet araştırması sıkıntılı bir mesele, zira hadislerin güvenilirliğinden ne kadar emin olunabilir, o da tartışılıyor. ama diyelim ki kur'an'ı okudunuz ve sünneti araştırmak istiyorsunuz.. araştırmak istediğiniz konuda ayetleri önünüze koyun, mezheplerin görüşlerini de bunların yanına koyun. hangisi, kur'an'a daha yakın gözüküyorsa onu yapın.
yok efendim hanefisiniz diye hanbeli mezhebinin bişeyini yapamazsınız, yok bilmemne.. tarzında bir şey söz konusu değil ve olamaz da. bu mezhepleri kuran insanlar peygamber miydi? yeni bir din mi getirdiler de onların kurallarına uyup diğerlerini reddetmek gerekiyor? islam, birleştirici bir güç değil mi? ayrımcı bir güç mü?
kur'an'da yazan, dinin hiziplere bölünmemesi gerektiğidir. bundan sonra da gelip "yok efenim, zor durumlarda istisnai olarak diğer mezhebe uyulabilir" gibi bir şey söylemek islam'a tamamen aykırıdır.
zaten mezheplerin sağladığı kolaylıklar (bilgilerin paket halinde sunulması) yüzünden insanlar kur'an'ı okumuyor ve anlamıyor. okusalar ve anlasalar zaten mezhep denen şey ortadan kalkacak.
son olarak: abdestin bozulması, kur'an'da kesin hükümlere bağlanmıştır. o yüzden mezheplerin söz hakkı yoktur. bu kurallar ise: kadına dokunmak, önden veya arkadan bir şey çıkması. bunu daha da karıştırmanın luzmu yok. din bu kadar karmaşık bir şey değil. net veriler var ve bunlara bir şey eklemek saçma.
- tormentorius (23.06.12 01:47:02)
mezhep diye bir şey yok (imho)
daha doğrusu olmaması gerekir
4 mezhep de, diğer tarikatlar da, peygamberimizin ölümünden sonra ortaya çıkmıştır.
şu anda ben çıkıp bir mezhep kursam nasıl bir etki olacaksa, 4 büyük imamın kurdukları mezheplerde aynı şekilde düşünülmesi gerekir.
islam inancına sahip bir insanın 2 mutlak yol göstericisi vardır, biri kur'an diğeri sünnet. bu ikisi dışındaki bilgileri pek sallamasanda olur yani.
dolayısıyla illa bir mezhepin dediklerini yapman, veya hepsinin toplamının en kolay taraflarını uygulaman çok önemli değil.
kur'an ve sünnet'in yap dediklerini yapacaksın yapma dediklerini yapmayacaksın. diğer küçük şeyler sadece birer teferruat olarak kalır.
daha doğrusu olmaması gerekir
4 mezhep de, diğer tarikatlar da, peygamberimizin ölümünden sonra ortaya çıkmıştır.
şu anda ben çıkıp bir mezhep kursam nasıl bir etki olacaksa, 4 büyük imamın kurdukları mezheplerde aynı şekilde düşünülmesi gerekir.
islam inancına sahip bir insanın 2 mutlak yol göstericisi vardır, biri kur'an diğeri sünnet. bu ikisi dışındaki bilgileri pek sallamasanda olur yani.
dolayısıyla illa bir mezhepin dediklerini yapman, veya hepsinin toplamının en kolay taraflarını uygulaman çok önemli değil.
kur'an ve sünnet'in yap dediklerini yapacaksın yapma dediklerini yapmayacaksın. diğer küçük şeyler sadece birer teferruat olarak kalır.
- etna (23.06.12 09:07:17)
1