[]
Kurgu(editing)'i ve görüntü yönetmenliğni tam olarak açıklayailir misiniz?
1) Geçen seneydi yanlış hatırlamıyorsam Mehmet Açar Oscar töreninde kurgu ödülünü alan genelde Oscar'ı alır falan demişti. Gerçi tam olarak öyle olmadığını geçen senelerin Oscar'larında kurgu ödülünün pek çok kez aksiyon filmine gittiğini görünce anladım. Kurgunun çok önemli olduğundan bahsediyordu.
Sözlük'te yazılanları okudum. Fakat mesela şunu anlamadım. Filmi çekerken onlarca sahne mi çekiyorlar kurgucu bunlardan bazılarını seçer diye? Sahneleri seçer falan demişler. Neden filmi kafalarındaki daha az sayıdaki çekimle yapmıyorlar? Neden kurgucu seçmek zorunda kalıyor? Bu bilmiyorum saçma bir soru mu ama genel olarak kurguyu bilmiyorum. En azından birkaç satırla senaryo ile bağdaştırarak(elimde senaryo var şimdi diye başlayarak mesela) anlatabilir misiniz?
2) Bir de görüntü yönetmenliği ile normal yönetmenin görevleri çakışmıyor mu? Görüntü yönetmeni ne işe yarıyor tam olarak?
Bu 2 soruyla ilgili kendiniz yazmak istemezseniz uzun, detaylı ve anlaşılır açıklayan bir kaynak da işimi görür.
.....
2. soru için güzel bir yazı buldum bu arada sözlükte. www.eksisozluk.com
Sözlük'te yazılanları okudum. Fakat mesela şunu anlamadım. Filmi çekerken onlarca sahne mi çekiyorlar kurgucu bunlardan bazılarını seçer diye? Sahneleri seçer falan demişler. Neden filmi kafalarındaki daha az sayıdaki çekimle yapmıyorlar? Neden kurgucu seçmek zorunda kalıyor? Bu bilmiyorum saçma bir soru mu ama genel olarak kurguyu bilmiyorum. En azından birkaç satırla senaryo ile bağdaştırarak(elimde senaryo var şimdi diye başlayarak mesela) anlatabilir misiniz?
2) Bir de görüntü yönetmenliği ile normal yönetmenin görevleri çakışmıyor mu? Görüntü yönetmeni ne işe yarıyor tam olarak?
Bu 2 soruyla ilgili kendiniz yazmak istemezseniz uzun, detaylı ve anlaşılır açıklayan bir kaynak da işimi görür.
.....
2. soru için güzel bir yazı buldum bu arada sözlükte. www.eksisozluk.com
Kurgucu filmin anlamını değiştirebilen bir göreve sahiptir. Bunu örnekle açıklamak en doğrusu;
Şöyle bir senaryo olsun: adam yataktan bir anda fırlar, giyinmiş halde sokağa çıkar, fırına giderken kaldırımda bir kişi gelip bunu bıçaklar, adamımız yere düşüp ölür.
Bu senaryoda virgülle ayırdığım 4 ayrı plan var. Bu sırayla çekilirse izleyiciye "masum bir adam ekmek almaya giderken kötü adamlar tarafından bıçakladı ve oracıkta öldü" imajı ve anlamı aktarılır. Şimdi de aynı senaryoyu kurgucu farklı sıralamayla birleştirsin;
giyinmiş halde sokağa çıkan bir adam, fırına doğru giderken bir kişi gelip adamı bıçaklar, adam yere düşer ve ölür, sonra adam yataktan bir anda fırlar.
Sanki adam rüyasında bıcaklanmış, ama gerçek hayatta hala yaşıyor imajı ve anlamı verilmiş oldu.
Sadece yataktan fırlama sahnesini en baştan en sona aldık, ama filmin anlamı tamamen değişti. Kurgu bu nedenle aşırı derecede onemlidir.
Görüntü yönetmenliği ise; anlatılmak istenilen hikayenin ve duygunun, film karesi içine en iyi şekilde yerleştirme görevidir. Işık ve objeler burada çok önemlidir. Ayrıca kameranın hangi acıdan çekeceğini belirlemek de en onemlisidir. Bunu da bir örnekle açıklayayım;
Bir adamın sadece yüzünü gördüğümüz bir kare var. Ama sadece yüzünü görüyoruz çeneden, alna kadar. Bu adamın yüzünde mutlu bir tebessüm var ve gözleri kapalı. İzleyiciye "mutlu bir adam hayal kuruyor, belki de sevgilisini düşünüyor" anlamı verilmiş olur.
Ama aynı kare bir de; kamera zoom out yapmış halde adamın tüm bedenini uzaktan görecek sekilde çekilmiş olsaydı. Daha cok detay verilebilirdi. Belki de bu adam boynunda bir bağ ile dar ağacında sallanıyor durumda da olabilir. Ve yüzünde bir gülücükle idam edilmiş de olabilir.
Bu kareyi hangi açıdan, ne kadar mesafeden, kamerayı ne yone doğru hareket ettirerek... çekilmesi gerektiğine görüntü yönetmeni karar verir. Doğru çekim ile ancak filmin konusu aktarılabilir
Hani bazen "ya bir film izledim, konusu pek iyi degildi ama cok hoşuma gitti. Neyi hoşuma gitti anlayamadım" dediğiniz filmlerde genellikle görüntü yönetmenini beğenmiş olursunuz :)
Şöyle bir senaryo olsun: adam yataktan bir anda fırlar, giyinmiş halde sokağa çıkar, fırına giderken kaldırımda bir kişi gelip bunu bıçaklar, adamımız yere düşüp ölür.
Bu senaryoda virgülle ayırdığım 4 ayrı plan var. Bu sırayla çekilirse izleyiciye "masum bir adam ekmek almaya giderken kötü adamlar tarafından bıçakladı ve oracıkta öldü" imajı ve anlamı aktarılır. Şimdi de aynı senaryoyu kurgucu farklı sıralamayla birleştirsin;
giyinmiş halde sokağa çıkan bir adam, fırına doğru giderken bir kişi gelip adamı bıçaklar, adam yere düşer ve ölür, sonra adam yataktan bir anda fırlar.
Sanki adam rüyasında bıcaklanmış, ama gerçek hayatta hala yaşıyor imajı ve anlamı verilmiş oldu.
Sadece yataktan fırlama sahnesini en baştan en sona aldık, ama filmin anlamı tamamen değişti. Kurgu bu nedenle aşırı derecede onemlidir.
Görüntü yönetmenliği ise; anlatılmak istenilen hikayenin ve duygunun, film karesi içine en iyi şekilde yerleştirme görevidir. Işık ve objeler burada çok önemlidir. Ayrıca kameranın hangi acıdan çekeceğini belirlemek de en onemlisidir. Bunu da bir örnekle açıklayayım;
Bir adamın sadece yüzünü gördüğümüz bir kare var. Ama sadece yüzünü görüyoruz çeneden, alna kadar. Bu adamın yüzünde mutlu bir tebessüm var ve gözleri kapalı. İzleyiciye "mutlu bir adam hayal kuruyor, belki de sevgilisini düşünüyor" anlamı verilmiş olur.
Ama aynı kare bir de; kamera zoom out yapmış halde adamın tüm bedenini uzaktan görecek sekilde çekilmiş olsaydı. Daha cok detay verilebilirdi. Belki de bu adam boynunda bir bağ ile dar ağacında sallanıyor durumda da olabilir. Ve yüzünde bir gülücükle idam edilmiş de olabilir.
Bu kareyi hangi açıdan, ne kadar mesafeden, kamerayı ne yone doğru hareket ettirerek... çekilmesi gerektiğine görüntü yönetmeni karar verir. Doğru çekim ile ancak filmin konusu aktarılabilir
Hani bazen "ya bir film izledim, konusu pek iyi degildi ama cok hoşuma gitti. Neyi hoşuma gitti anlayamadım" dediğiniz filmlerde genellikle görüntü yönetmenini beğenmiş olursunuz :)
- sinematematikci (09.02.12 07:23:47 ~ 07:35:02)
2. sorun için verilen harika ekşisözlük cevabı ve bok gibi rurouni cevabına ek olarak; yönetmenler oyuncuyu görüntü yönetmenleri görüntüyü yönetir diye bir şey yok, yapılabilecek en saçma tanım budur herhalde.
yönetmen tüm projeyi yönetir, hikaye anlatıcısıdır. film bir anlatı sanatıdır ve bir filmin anlatıcısı da yönetmendir, zira bir filmin her alanında görüntüden ışığa, sesten kurguya en azından temel bir bilgi sahibidir ve kararları alan kişi yönetmendir. çoğu yönetmenin görüntü yönetmenliği-asistanlığı yapmış olduğu gerçeğini de ele alırsak ışık bilmemeleri gibi bir durum söz konusu değil. ancak türkiye'deki klip, dizi yönetmenleri vb. derseniz eyvallah derim, ama bunlar arasında ışık bilmeyen alksjdlskad görüntü yönetmeni bile var.
görüntü yönetmeni, yönetmenin görmek istediğini görsel olarak meydana getiren kişidir, zaten ana sorumluluğu da budur. aynı zamanda yönetmen oyuncuyla daha çok çekim öncesi haşır neşir olur, çekim esnasında oyuncular daha çok görüntü yönetmenlerinden yön direktifleri alırlar, çekime geldiklerinde zaten rolleri için hazır olmaları gerekir.
yönetmen tüm projeyi yönetir, hikaye anlatıcısıdır. film bir anlatı sanatıdır ve bir filmin anlatıcısı da yönetmendir, zira bir filmin her alanında görüntüden ışığa, sesten kurguya en azından temel bir bilgi sahibidir ve kararları alan kişi yönetmendir. çoğu yönetmenin görüntü yönetmenliği-asistanlığı yapmış olduğu gerçeğini de ele alırsak ışık bilmemeleri gibi bir durum söz konusu değil. ancak türkiye'deki klip, dizi yönetmenleri vb. derseniz eyvallah derim, ama bunlar arasında ışık bilmeyen alksjdlskad görüntü yönetmeni bile var.
görüntü yönetmeni, yönetmenin görmek istediğini görsel olarak meydana getiren kişidir, zaten ana sorumluluğu da budur. aynı zamanda yönetmen oyuncuyla daha çok çekim öncesi haşır neşir olur, çekim esnasında oyuncular daha çok görüntü yönetmenlerinden yön direktifleri alırlar, çekime geldiklerinde zaten rolleri için hazır olmaları gerekir.
- madyb (09.02.12 07:39:40)
çok kaba bir örnek, ama kurguyu bir yapbozun parçalarını birleştirmek gibi düşünebilirsin. parçalar ancak belirli şekilde birbiriyle oturur, bunu sezmek de zor bir iştir, kurgucu bunu yapar.
yani iki sahnenin arka arkaya gelmesi yönetmenin kararıdır, ama arka arkaya getire(bile)n kurgucudur.
yani iki sahnenin arka arkaya gelmesi yönetmenin kararıdır, ama arka arkaya getire(bile)n kurgucudur.
- yalnux (09.02.12 08:32:17)
kurgu sahnelerin kolajıdır. kimisi dışarda kalır. kimisi kesilir biçilir. sonuçta sahneler tek tek birleşir ve film ortaya çıkar. mesela memento'yu bir başyapıt yapan en önemli öğesi kurgusur. keza amores perros da kurgusu ile gönüllere takt kurmuştur.
- atmosphere (09.02.12 09:17:10)
1