[]
pir sultan abdal türküleri
bu türkülerin gerçekten kendisi tarafından yazıldığı kesin olarak bilinen bir şey mi? yoksa ona yakıştırılmış olma ihtimali olanlar var mı?
bir de yüzyıllar önce bu kadar yalın, (şu an) anlaşılır mı yazmış, yoksa gittikçe sadeleşmiş olma ihtimali var mı?
bir de yüzyıllar önce bu kadar yalın, (şu an) anlaşılır mı yazmış, yoksa gittikçe sadeleşmiş olma ihtimali var mı?
ilgili kitaplarda şiirleri vardır hepsi onun değildir fakat ona ait olanları ordan anlayabilirsin.ikinci sorunun net cevabını bilmiyorum yalın ve anlaşılır yazma şıkkı diğerinden daha kuvvetli
- yol (27.12.11 21:58:26)
Genellikle edebiyatta eğilim şöyledir : Üstat kabul edilen şairlerin şiirleri çevresindeki kişilerce diğer kişilere sözlü olarak aktarılır, dilden dile dolaşır. Tabii sözlü edebiyatta eserin değişme olasılığı yüksektir. Pirlerin,aşıkların eserleri bu ürünlere örnek teşkil eder. Ayrıca bu kişilerin eserlerinin nazire geleneğinden dolayı (yani başkasının eserine öykünerek ona benzer bir eser yazmak) kendinden sonraki eserlerle karıştığı da görülmüştür. (Ör. Gel Gör Beni Aşk Neyledi'yi yazan kişinin Yunus Emre değil, Aşık Yunus olması gibi) Genel bir yorum oldu, ama bu süreçlerden geçtiğini tahmin ediyorum.
- poyrass (27.12.11 22:00:31)
bu sorunuzun cevabını veren 1000-2000 sayfalık bir pir sultan abdal kitabı var. adını hatırlayamdım. ama mesela şunu hatırlıyorum o kitaptan "gelin canlar bir olalım" nefesinin pir sultan'a ait olmadığını söylüyordu. bunun gibi bi çok demeyle karşılaşabilirsin. şah hatayi'nin nefeslerinin bir kısmı pir sultan'a pir sultan'ın bazı nefesleri şah hatayi'ye yakıştırılır. bu aynı sinoplu diyojen-neyzen tevfik ve bekri mustafa arasındaki olayların birbirlerinin isimleriyle anlatılması gibi.
pir sultan'ın nefeslerini yazdığını zannetmiyorum. alevi kültürü sözlü geleneğe dayandığı için yüzyıllar sonra yazıya dökülmüştür kanımca. haliyle değişmiş bile olabilir. eklenmeler çıkartmalar olmuştur. ama hep türkçe olmuştur. alevi nefeslerinin sadece bektaşi kökenli yazanlarında osmanlıca esintisi vardır şehirlilikten kaynaklanan. onun dışında hep anlaşılır bir türkçe vardır. hatta şah ismail(hatayi) ile yavuz selim birbirlerine demeler söylüyorlar selim osmanlıca hatayi türkçe söylüyor demelerini. cem karaca'nın "şah mat mı padişah mı" şarkısını önerebilirim konudan bağımsız olarak.
pir sultan'ın nefeslerini yazdığını zannetmiyorum. alevi kültürü sözlü geleneğe dayandığı için yüzyıllar sonra yazıya dökülmüştür kanımca. haliyle değişmiş bile olabilir. eklenmeler çıkartmalar olmuştur. ama hep türkçe olmuştur. alevi nefeslerinin sadece bektaşi kökenli yazanlarında osmanlıca esintisi vardır şehirlilikten kaynaklanan. onun dışında hep anlaşılır bir türkçe vardır. hatta şah ismail(hatayi) ile yavuz selim birbirlerine demeler söylüyorlar selim osmanlıca hatayi türkçe söylüyor demelerini. cem karaca'nın "şah mat mı padişah mı" şarkısını önerebilirim konudan bağımsız olarak.
- diyojenimtırak (28.12.11 00:09:50)
1