[]
Orkestrada Hata Yapan Müzisyen
Kolayca ayırt edilebilir mi? Şimdi Mozart In The Jungle izlerken aklıma geldi. Bir sürü yaylı, üflemeli çalgı falan var, bunların içinde bir tanesi geç kalsa, yanlış nota bassa bu hemen anlaşılır mı?
Anlaşılır tabii ama herkes anlamaz. Orkestra şefi zart diye anlar ama müzikle ilgisi olmayan sıradan çinko karbon insanlar anlamayabilir bariz bir yanlışlık yoksa.
- himmet dayi (15.01.22 19:54:18)
İzmir devlet senfonide kütür kütür hatalar yapılıyor, zor partiler yedire yedire çalınıyor. Üflemeliler tiz partileri bir oktav alttan çaldığı bile oluyor.
Kimse bir şey anlamıyor :D
Big band pop orkestralarının kanal kayıtlarıyla da karşılaştım pek çok kez, mikste gitarcı kaç şarkı üst üste çalmamış, vokaller nasıl söylememiş kabak gibi belli oluyordu. Band'i yöneten şahıs da aha resmen yatmışlar diye şaşırıyordu.
Belli olmaz demiyorum da ensemble esnasında mega bi hata yoksa ve özellikle dikkat edilmiyorsa kaynar arada.
Ha iyi bişey değil bu tabi. Ama enstruman arttıkça aşırı kakışık bir ses basılsa dahi AHA HATA YAPTI FRENCH HORN demek yerine, bi sn ya bi dandiklik var deniliyor aşırı hakim değilsek esere, orkestraya vs.
Söylemek istediğim şey çalgı sayısı arttıkça dinleyici için işler karışır.
Kimse bir şey anlamıyor :D
Big band pop orkestralarının kanal kayıtlarıyla da karşılaştım pek çok kez, mikste gitarcı kaç şarkı üst üste çalmamış, vokaller nasıl söylememiş kabak gibi belli oluyordu. Band'i yöneten şahıs da aha resmen yatmışlar diye şaşırıyordu.
Belli olmaz demiyorum da ensemble esnasında mega bi hata yoksa ve özellikle dikkat edilmiyorsa kaynar arada.
Ha iyi bişey değil bu tabi. Ama enstruman arttıkça aşırı kakışık bir ses basılsa dahi AHA HATA YAPTI FRENCH HORN demek yerine, bi sn ya bi dandiklik var deniliyor aşırı hakim değilsek esere, orkestraya vs.
Söylemek istediğim şey çalgı sayısı arttıkça dinleyici için işler karışır.
- hedep (15.01.22 20:17:46 ~ 16.01.22 00:55:46)
İçerden bildiriyorum direkt anlaşılır, iyi eğitimli bir kulak titreşim sayısına kadar ayırt edebilir. 443mhz'den değil 445 den çalışıyoruz diye uyarilmisligim var.
- mirty (15.01.22 23:04:25)
Bunu bir orkestra şefine de sormak isterim fakat fark edilebileceğini düşünüyorum
Aklıma çeşitli senaryolar geliyor, hem orkestrayı yöneten hem de çalanlar defalarca prova yapıyorlar, esere alışıklar hata payları bu yüzden çok az fakat diyelim ki 4 kemandan birinin teli koptu, şef oradan gelen sesin yeterince güçlü olmadığını hisseder, çünkü bunun defalarca provası yapıldı, sen ben eseri ilk defa dinliyorsak hissetmeyiz
Aklıma çeşitli senaryolar geliyor, hem orkestrayı yöneten hem de çalanlar defalarca prova yapıyorlar, esere alışıklar hata payları bu yüzden çok az fakat diyelim ki 4 kemandan birinin teli koptu, şef oradan gelen sesin yeterince güçlü olmadığını hisseder, çünkü bunun defalarca provası yapıldı, sen ben eseri ilk defa dinliyorsak hissetmeyiz
- freebird5406_2 (15.01.22 23:26:18)
ampul gibi siritiyor.
- turbo sadık (15.01.22 23:30:07)
iyi orkestra şefleri, sadece çalınan yanlış partiyi değil, doğru yapılamayan nüansı bile anlar.
seyirci içinse bu zor. çok bilinen eserlerin çok bilinen melodilerinde (artık o melodi hangi enstrüman grubundaysa) bir hata olursa elbet anlar ama onun dışında tüm orkestrasyona hakim olması seyircinin zor.
orkestra şefi olmayıp, hobi olarak her gün şef partisyonu takip ederek müzik dinleyen arkadaşlarım ve hocalarım var mesela. onlara yediremezsin işte.
tabii ki o yaylı, üflemeli vs. grubun sayısının ve o sırada çalınan notaların da önemi var. misal 10 kemancı aynı anda bir sese girdi uzatıyor, biri onaltılık bir nota değerinde geç girdi diyelim, burda bu hatayı anlamamız zor.
ama başka bir nota çaldıysa, şef direk anlar. biz de dinleyiciler olarak eğer ton içinde yapılmış bir hataysa "öyle bestelendiğini düşünür", ton içinde yapılmamış bir hata gibi duyulduysa da "ulan bir gariplik vardı bu kısımda sanki" deriz.
ist. dev. opera ve balesinde hem keman sanatçısı olan, hem de ara ara eserler yöneten jeanluc'a da bu soruyu yönlendirelim, şef gözüyle cevaplasın.
seyirci içinse bu zor. çok bilinen eserlerin çok bilinen melodilerinde (artık o melodi hangi enstrüman grubundaysa) bir hata olursa elbet anlar ama onun dışında tüm orkestrasyona hakim olması seyircinin zor.
orkestra şefi olmayıp, hobi olarak her gün şef partisyonu takip ederek müzik dinleyen arkadaşlarım ve hocalarım var mesela. onlara yediremezsin işte.
tabii ki o yaylı, üflemeli vs. grubun sayısının ve o sırada çalınan notaların da önemi var. misal 10 kemancı aynı anda bir sese girdi uzatıyor, biri onaltılık bir nota değerinde geç girdi diyelim, burda bu hatayı anlamamız zor.
ama başka bir nota çaldıysa, şef direk anlar. biz de dinleyiciler olarak eğer ton içinde yapılmış bir hataysa "öyle bestelendiğini düşünür", ton içinde yapılmamış bir hata gibi duyulduysa da "ulan bir gariplik vardı bu kısımda sanki" deriz.
ist. dev. opera ve balesinde hem keman sanatçısı olan, hem de ara ara eserler yöneten jeanluc'a da bu soruyu yönlendirelim, şef gözüyle cevaplasın.
- la traviata (16.01.22 01:09:17 ~ 01:10:08)
1