[]
metronom ve müzik
gitar çalışırken metronom kullanıyorum. eskiden kullanmıyordum ama alışınca da metronomsuz ritm, vuruşlar tam olmuyormuş gibi geliyor. müzisyenler sahnede ne yapıyor? metronomsuz mu çalıyorlar? rock gruplarında falan kulaklık var sanırım ama fazıl say mesela piyano çalarken metronom yok sanırım. metronom sadece çalışırken mi kullanılan bir şey?
metronom çalışırken kullanılır tabii. sahnede olmaz. hangi rock grubu ne çeşit kulaklık kullanıyor hiç duymadım. temel ritm davuldan beklenir (bastan biraz da diye biliyorum)
her neyse klasik müzikte bir orkestrada müzisyenler içlerinden ve dışlarından sayarlar genelde. Fazıl Say solist olarak saymaz, zaten onun ritm duygusu olması gerektiği gibidir.
ha bu arada Fazıl Say da tamamen metronomu takip etmez. yorumlamak ritmi de yeri geldiğinde eğip bükmeyi gerektirir.
öyle olsa her şey çok sıkıcı olurdu.
edit: Fazıl Say da sayıyordur arada :)
edit2: gerektiği zaman saymaktan bahsediyorum. sürekli sayma durumu değil.
her neyse klasik müzikte bir orkestrada müzisyenler içlerinden ve dışlarından sayarlar genelde. Fazıl Say solist olarak saymaz, zaten onun ritm duygusu olması gerektiği gibidir.
ha bu arada Fazıl Say da tamamen metronomu takip etmez. yorumlamak ritmi de yeri geldiğinde eğip bükmeyi gerektirir.
öyle olsa her şey çok sıkıcı olurdu.
edit: Fazıl Say da sayıyordur arada :)
edit2: gerektiği zaman saymaktan bahsediyorum. sürekli sayma durumu değil.
- not dark yet (14.05.20 19:38:08 ~ 15.05.20 11:05:24)
bir yerden sonra metronom sen oluyorsun. sen metronom oluyorsun. herkesin metronomu da başka oluyor tabi.
ama hepimizin aklı aynı olduğundan ikiyi duyunca herkes aynı üçü anlıyor.
ama hepimizin aklı aynı olduğundan ikiyi duyunca herkes aynı üçü anlıyor.
- alperz (14.05.20 20:29:37)
arkadaşların yorumları doğru ama gereksiz bir dipnot vereyim;
rock grupları bazı şarkılarında sahnede metronom kullanırlar. mixer'den yalnızca müzisyenlerin kulaklıklarına verilir metronom ritmi.
mesela çok güzel bir örnek, mor ve ötesi'nin bir derdim var şarkısı. şarkının girişindeki gitar 0,35 ms gibi bir delay ile çalınır. grup şarkı ritmini farkedilmeyecek seviyede kaçırsa bile gitar-delay uyumu allak bullak olur.
orkestralarda ise şefin sürekli el hareketleri eserin metronomuna senkronize gider.
metronomla çalışman çok iyi. çalamadığın hızlı bölümleri metronom desteği ile çok yavaş tempoda çalıp, sonra metronomu gıdım gıdım arttırarak orjinal temposuna gelip çalabildiğini görmek kadar büyük bir zevk yoktur:)
rock grupları bazı şarkılarında sahnede metronom kullanırlar. mixer'den yalnızca müzisyenlerin kulaklıklarına verilir metronom ritmi.
mesela çok güzel bir örnek, mor ve ötesi'nin bir derdim var şarkısı. şarkının girişindeki gitar 0,35 ms gibi bir delay ile çalınır. grup şarkı ritmini farkedilmeyecek seviyede kaçırsa bile gitar-delay uyumu allak bullak olur.
orkestralarda ise şefin sürekli el hareketleri eserin metronomuna senkronize gider.
metronomla çalışman çok iyi. çalamadığın hızlı bölümleri metronom desteği ile çok yavaş tempoda çalıp, sonra metronomu gıdım gıdım arttırarak orjinal temposuna gelip çalabildiğini görmek kadar büyük bir zevk yoktur:)
- makbur (15.05.20 03:52:38)
metronom, müzisyenin eğitiminde çok önemli bir yer tutmaktadır. ama metronom ile çalışmanın da belirli teknikleri vb vardır, parçayı hızlandırmak için kullanabileceğiniz gibi, stabil çalmak için de kullanabilirsiniz. metronom genelde evde ve stüdyoda kullanılır. stüdyo müzisyenleri her zaman metronom üzerine çalarlar. bu yüzden stüdyo müzisyenliği, normal müzisyenlikten daha farklıdır. hem ritmi oturtur, hem de o ritm içerisinde yorum yaparsınız. hatta bazen düz giden metronomda metronomu duymazdan gelip parçayı riterdando (yavaşlayarak bitirme) ile bitirirsiniz çünkü aranjör o rit'i proje dosyasına metronom trackine eklemeyi unutmuştur...
sahnede kullanıldığı yerler şöyle özetlenebilir. bazı gruplar (pop rock farketmez) altyapı ile sahneye çıkarlar. altyapıdan klavyeler gelir mesela, ama grupta klavye yoktur. bazı önemli sectionlar gelir (brass vb.), üstüne 1-2 gitar bas ve davulla çalar adam şarkıyı. siz de a ne güzel sound süper grup diye izlersiniz ( ya da izleriz) ama işte altyapı vardır. metronom vardır davulcunun kulağında. bazı projelerde bütün grup için çok önemli ve zor tempo değişikliklerinde sadece davulcunun kulağında olmayabilir metronom. tüm gruba metronom veya özel yazılmış click track duyurulabilir. dahil olduğum bir psycodelic projede kulağıma belirli yerlerde click track gelmişliği, hatta bana ve ekibime özel yaylıların girmesi gereken yerden 2 ölçü önce "jeanluc, son ki 3 4.." şeklinde önceden kaydedilmiş sesler duymuşluğum ve alışık olmadığım için her seferinde "efendim" demişliğim bile vardır...
bazı kalabalık ekiplerde, orkestra şefi olmasa da grup lideri (bu bazen klavye olur, bazen olmaz) kapalı devre telsiz (başka bi adı vardı aklıma gelmiyor) kullanılır. zira solist ölçü atlayabilir, sözleri unutup geri dönebilir, koskoca ekip ona uymak durumundadır. yıllar önce ferhat göçerde başıma gelmişti. şef arkadaş bi anda kulağımıza fısıldadı. "arkadaşlar 3 ölçü ilerisi, do majör, son ki 3 4.."
iş klasik müziğe gelince, hayır fazıl dahil dışından saymazlar, saymayız. orkestra şefi, orkestra şefliğini yapmaktadır çünkü. orkestra şefi sağ eliyle baton tutarak (evet batonsuz da olabilmektedir) click sayarken, sol eli ile emotional işaretler ve yönlendirmeler vermektedir. genel orkestra şefliğinin manuel tekniği bu şekilde özetlenebilir.
sonuç olarak; metronom candır, onu seviniz, kullanınız...
sahnede kullanıldığı yerler şöyle özetlenebilir. bazı gruplar (pop rock farketmez) altyapı ile sahneye çıkarlar. altyapıdan klavyeler gelir mesela, ama grupta klavye yoktur. bazı önemli sectionlar gelir (brass vb.), üstüne 1-2 gitar bas ve davulla çalar adam şarkıyı. siz de a ne güzel sound süper grup diye izlersiniz ( ya da izleriz) ama işte altyapı vardır. metronom vardır davulcunun kulağında. bazı projelerde bütün grup için çok önemli ve zor tempo değişikliklerinde sadece davulcunun kulağında olmayabilir metronom. tüm gruba metronom veya özel yazılmış click track duyurulabilir. dahil olduğum bir psycodelic projede kulağıma belirli yerlerde click track gelmişliği, hatta bana ve ekibime özel yaylıların girmesi gereken yerden 2 ölçü önce "jeanluc, son ki 3 4.." şeklinde önceden kaydedilmiş sesler duymuşluğum ve alışık olmadığım için her seferinde "efendim" demişliğim bile vardır...
bazı kalabalık ekiplerde, orkestra şefi olmasa da grup lideri (bu bazen klavye olur, bazen olmaz) kapalı devre telsiz (başka bi adı vardı aklıma gelmiyor) kullanılır. zira solist ölçü atlayabilir, sözleri unutup geri dönebilir, koskoca ekip ona uymak durumundadır. yıllar önce ferhat göçerde başıma gelmişti. şef arkadaş bi anda kulağımıza fısıldadı. "arkadaşlar 3 ölçü ilerisi, do majör, son ki 3 4.."
iş klasik müziğe gelince, hayır fazıl dahil dışından saymazlar, saymayız. orkestra şefi, orkestra şefliğini yapmaktadır çünkü. orkestra şefi sağ eliyle baton tutarak (evet batonsuz da olabilmektedir) click sayarken, sol eli ile emotional işaretler ve yönlendirmeler vermektedir. genel orkestra şefliğinin manuel tekniği bu şekilde özetlenebilir.
sonuç olarak; metronom candır, onu seviniz, kullanınız...
- jeanluc (15.05.20 09:59:20)
@jeanluc dışından saymak derken bayağı bir iki üç sürekli saymaktan bahsetmedim. beden hareketiyle belli edecek şekilde saymaktan bahsediyorum. ayakla olabilir, başla olabilir, hafif sallanarak olabilir. illa ki saymak gereken uzun aralar vs. mevcut zaten. saymayıp ne yapacaksın.
- not dark yet (15.05.20 11:01:45 ~ 12:51:44)
- black mamba (19.05.20 06:26:15)
1