[]
Stanley Kubrick'in efsaneliği nerden geliyor?
Haneke'den Nolan'a, ordan Spike Lee'ye, peşi sıra Bergman'a hatta Bresson'a kadar geniş bir yelpazede bir film izleyecisiyim. Saydıklarım çok küçük bir kısmı hatta. Gel gelelim bu Kubrick'in efsaneliğinin esbab-ı mucibesi nedir çözemedim.
İzleyici ziyadesiyle yoran bir detaycılığı inşa etmek dışında bir mahareti de yok. Buyrun?
İzleyici ziyadesiyle yoran bir detaycılığı inşa etmek dışında bir mahareti de yok. Buyrun?
sinemayla bu kadar iç içe olup kubrick'i gömen birini ilk defa gördüm ve şaşırdım. 2001 bir uzay macerası'nı izlerken ne hissettin mesela? sadece detaylar gözüne çarpmış olmasa gerek. bilim kurgu sinemasının temellerini oluşturmuş bu filmde, sırf bu yüzden, yani vizyonerliği ve standart yaratmasıyla bile alkışı hak ediyor.
diğer nokta kamerayı kullanma becerisi ve sinematografiye hakimiyeti. günümüz sinemacılarında görüntü yönetmenleri bu iş için daha fazla sorumluluğu yönetmenlerin üstünden alıyor ama kubrick zamanında her ikisini de, özellikle kamera kullanımı(açılar-özellikle close-up'lar) konusunda bu kadar yetkin insan çok azdı. sinema tarihindeki çığır açıcı özelliklerinden biri de budur bence. işin teknik yönüne çok fazla eğilmiş, günümüzde kullanılan birçok temel sinematografik detayı bir standarta oturtmuştur(muhtemelen en sevdiğin yönetmenlerin ilham aldığı yönetmenler arasında vardır kendisi). benim gibi simetri, düzen takıntısı olan insanlar için bu adamın filmlerini izlemek orgazm yaratıyor resmen.
karakter işleyişinden de bahsetmek lazım bi de. dehümanizasyon konusunu şiddetle o kadar güzel yedirip seyirciye sunar ki kötü karakteri bir insan gibi görüp yargılamaz, aksine doğuştan gelen bir kötülükmüş ve hiç değişmeyecekmiş gibi kabullenir ve kurbana acımaya, onu kurtarmaya odaklanırsın.
kısacası; sinemanın teknik yönü işin içindeyken kubrick'e sallayabilmek zor. öyle en favori yönetmenim falan da değildir ama yadsınamaz katkıları var sinemaya.
diğer nokta kamerayı kullanma becerisi ve sinematografiye hakimiyeti. günümüz sinemacılarında görüntü yönetmenleri bu iş için daha fazla sorumluluğu yönetmenlerin üstünden alıyor ama kubrick zamanında her ikisini de, özellikle kamera kullanımı(açılar-özellikle close-up'lar) konusunda bu kadar yetkin insan çok azdı. sinema tarihindeki çığır açıcı özelliklerinden biri de budur bence. işin teknik yönüne çok fazla eğilmiş, günümüzde kullanılan birçok temel sinematografik detayı bir standarta oturtmuştur(muhtemelen en sevdiğin yönetmenlerin ilham aldığı yönetmenler arasında vardır kendisi). benim gibi simetri, düzen takıntısı olan insanlar için bu adamın filmlerini izlemek orgazm yaratıyor resmen.
karakter işleyişinden de bahsetmek lazım bi de. dehümanizasyon konusunu şiddetle o kadar güzel yedirip seyirciye sunar ki kötü karakteri bir insan gibi görüp yargılamaz, aksine doğuştan gelen bir kötülükmüş ve hiç değişmeyecekmiş gibi kabullenir ve kurbana acımaya, onu kurtarmaya odaklanırsın.
kısacası; sinemanın teknik yönü işin içindeyken kubrick'e sallayabilmek zor. öyle en favori yönetmenim falan da değildir ama yadsınamaz katkıları var sinemaya.
- Bruce (07.03.20 21:05:37 ~ 21:08:32)
1