[]

notalar-insan sesi vs

notaların sol anahtarındaki yerleri sonra ölçülerle ilgili tonla video var ama ben daha işin "hikayesini" merak ediyorum. mesela notalar do-re-mi değilde la ile başlıyormuş :) yani la en kalını mı oluyor? sol en tiz nota mı? do ne yapıyor peki o tok sesiyle? bunları anlatan bi video ya da yazı bulduran olursa sevinirim. he bir de mesela şarkı dinleyip fa okuyor diyorlar. daha tiz okuyunca sol oluyor o zaman diyorum. yani öğrenmek istediğim şeyler biraz bu mantıkla alakalı.




 
sıfır en küçük doğal sayıdır demek gibi bir şey bu.
saniyede 440 defa titreşen şeye la (a) denmiş. kabul üzerine kurulu bir sistem. en kalın nota veya en ince nota diye bir şey yok.
220, 110, 55 frekanslarına sahip seslerin isimleri de la. oktavları değişiyor sadece.

fa'dan okumak örneği ise okuduğu şarkının ana tonunu tanımlamak oluyor. fa'dan okuyan birisi eser içindeki bütün sesleri yarım sese denk gelecek oranda aşağı çekerse (transpoze) mi'den okumuş olur. veya tüm frekansları bir tam sese denk gelecek oranda artırsaydı sol üzerinden okumuş olacaktı.

ek: özetle. her şey oran orantı ve isimlendirme kabulleri üzerinden gidiyor. doğa sana işte bu do şu da sol demiyor. biz bazı frekanslara özel isimler vermişiz. aralarında da sonsuz farklı ses var. renkler gibi düşünebilirsin. mor ve kırmızı arasında kaç farklı renk tonu varsa do ile si arasında da o kadar farklı ses var, sonsuz.
  • d e j i n  (30.12.19 17:36:18 ~ 17:38:44) 
aslında notalar do-re-mi diye başlıyor ilk olarak do-re-mi isimlendirilmesinin yapıldığı zamana bakarsan.


la olayı şöyle zamanında bunların alfabetik karşılıkları verilirken bugün la minör gamı olarak adlandırdığımız şey kullanılmış o da la-si-do-re-mi-fa-sol-la notalardından başka bir şey değil. ancak bugün baktığımızda do majör gamı da bu notaların aynısını içinde barındırıyor aynı şekilde sadece do ile başlıyor.

her notanın oktavına göre sesi değişir. olay hangisinin daha tiz olduğu veya daha pes olduğu konusuna gelince onu müzikal açıdan notanın nerede yazıldığına bakarak anlayabilirsin. basitinden eğer herhangi bir müzik notasyonuna baktığında yukarılarda olan notalar daha tizlerdir.

herhangi bir şarkının gamı da şarkıya dair herkes her şeyini bilmediğinde akorları anlayıp o gam içerisinde uygun şekilde birbirlerine göre hareket edebilmeleri için verilir. la minör'de bu şarkı derseniz piyanodaki bütün beyaz tuşları mesela kullanırsanız uyumsuz bir şey yaratamazsınız gibi bir şey çünkü bütün beyaz tuşlar bu gamın içindedir.
  • viyana kangurusu  (30.12.19 17:37:49) 
ön edit: ben yazana kadar 2 cevap gelmiş ve daha iyi açıklamışlar.

çok fazla yanlış anlaşılmalar var gördüğüm kadarıyla. notalar herhangi bir şey ile başlamıyor. en kalını la diye bir şey de yok. hangi kişinin veya hangi enstrümanın en kalını ayrıca? aynı şey en tiz değerlendirmesi için de geçerli.

yani notalar başlangıç noktasına sahip olan bir şey değil. fakat, evet, isimlendirilmesinin hikayesi var, "ut queant laxis" isimli bir ilahinin ilk hecelerinden doğuyor.

en.wikipedia.org


bence sizin meramınızı Youtube'da Doruk Somunkıran'ın Sesten Müziğe serisi giderir.
  • jamiro  (30.12.19 17:43:38 ~ 17:46:02) 
wiki'ye giremeyenler için: www.gzt.com


  • durme  (30.12.19 22:06:29) 
nota dediğimiz şey kulağın duyduğu sesin yazıya dökülmesi olarak düşünelim.
bir vapurun düdüğü kalın bir ses iken çocuk ağlaması ince bir sestir örneğin.
nota sisteminde kulağımızın duyduğu bu seslere bir standart getirilmiştir, do,re,mi demişiz.
vapur düdüğü do iken bebek ağlaması da do olabilir, bir tane do yok. kalın do, ince do, daha ince do diye gider.
bunların frekans olarak belli ölçüleri mevcuttur.
fa'dan okuma sol'den okuma kısmına girmeyelim.
  • nocturness  (22.03.20 12:26:09) 
1
buraya yazılanların hakları Sir Anthony Hopkins'e aittir.
yazan eden compumaster, ilgilenen eden fader
modere edenler angelus, Artibir, aychovsky, baba jo, basond, compumaster, deckard, duyulmasi gerektigi kadar, fader, fraise, groove salad, kahvegibi, kaymaktutmayansicaksut, kibritsuyu, monstro, pandispanya, robin, ron dennis
bu sitede yazılanların hiçbiri doğru değildir. site içeriği küçükler için sakıncalı olabilir. yazılardan yazarları sorumludur. kaynak göstermeden alıntılanamaz. devlet tarafından atanmış bir kurumun internet üzerinde kimin hangi bilgiye ulaşıp ulaşamayacağına karar vermesi insan haklarına aykırıdır. web siteleri kullanıcıların istekleri doğrultusunda bağlandıkları yerlerdir. kullanıcılar isterlerse bir web sitesine bağlanmayabilirler. bu güçleri ve imkanları mevcuttur. bir kullanıcı bir siteye bağlanmak istiyorsa bu onun tercihi ve hakkıdır. bağlanmak istemiyorsa bu yine onun tercihi ve hakkıdır. halkın kendisine hizmet etmesi için görevlendirdiği kurumlar hadlerini aşıp halka neye ulaşıp ulaşmayacağını bilmeyen cahil cühela muamelesi edemezler. ebeveynlerin çocuklarını sakıncalı içeriklerden koruması için çok sayıda bedava ve ücretli yazılım mevcuttur. bu yazılımlar bir web tarayıcısını kullanmaktan daha karmaşık teknik bilgi gerektirmemektedir. devletin milletini küçük düşürmesi ve ebleh yerine koyması yasaktır. Skimlinks ile linkler üzerinden yönlendirme payı alınmaktadır.