[]
ibadet edince işler rast mı gider?
sorum dindar arkadaşlara özellikle...
ibadet ettiğim bir dönem vardı. hani 5 vakit namaz, oruç...
şimdi yıllardır cumaya, bayram namazına dahi gitmemiş; ramazan da dahil hemen her gün içen (çok da değil bir iki bira) biriyim. o dönem de işlerim rast gitmezdi, şimdi de gitmiyor.
o zaman işlerim yolunda gitmiyordu çünkü: bu bir imtihan!
şimdi işlerim yolunda gitmiyor çünkü: ibadet etmiyorum!
bu mudur yani?
hani oyle olacaksa ibadet edeyim, böyle olmayacaksa falan filan diye sormuyorum. sadece işin mantıgını soruyorum. yorumlarınızı merak ediyorum.
inanıyorum. günlük dualarım, ritüellerim var kendimce. kendimce derken de uydurdugum şeyler degil elbette. rutine bağlı ama her biri gayet de içten.
nedir?
ibadet ettiğim bir dönem vardı. hani 5 vakit namaz, oruç...
şimdi yıllardır cumaya, bayram namazına dahi gitmemiş; ramazan da dahil hemen her gün içen (çok da değil bir iki bira) biriyim. o dönem de işlerim rast gitmezdi, şimdi de gitmiyor.
o zaman işlerim yolunda gitmiyordu çünkü: bu bir imtihan!
şimdi işlerim yolunda gitmiyor çünkü: ibadet etmiyorum!
bu mudur yani?
hani oyle olacaksa ibadet edeyim, böyle olmayacaksa falan filan diye sormuyorum. sadece işin mantıgını soruyorum. yorumlarınızı merak ediyorum.
inanıyorum. günlük dualarım, ritüellerim var kendimce. kendimce derken de uydurdugum şeyler degil elbette. rutine bağlı ama her biri gayet de içten.
nedir?
işi ibadete bağlamak isteyen insan her türlü bahaneyi bulur.
yapılması gereken ise kontrollü deney. ibadet ediyorum: böyle oldu. ibadet etmiyorum: böyle oldu. ibadet dışında bütün koşullar aynı kalarak fikir verebilir. kolay mı? değil bence.
bu kontrollü deney yapılmış olsa dahi ibadete bağlamak isteyen bir bahane bulur:
o zaman işlerim yolunda gitmiyordu çünkü: bu bir imtihan!
şimdi işlerim yolunda gitmiyor çünkü: ibadet etmiyorum!
yapılması gereken ise kontrollü deney. ibadet ediyorum: böyle oldu. ibadet etmiyorum: böyle oldu. ibadet dışında bütün koşullar aynı kalarak fikir verebilir. kolay mı? değil bence.
bu kontrollü deney yapılmış olsa dahi ibadete bağlamak isteyen bir bahane bulur:
o zaman işlerim yolunda gitmiyordu çünkü: bu bir imtihan!
şimdi işlerim yolunda gitmiyor çünkü: ibadet etmiyorum!
- ron dennis (13.07.17 01:00:30)
Kim sana ibadet edince işlerin yolunda gidicek dedi ki? Böyle bir şey yok. Trafik kazasında bir insana yardım etmek için koşan gönüllü bir adamın üst geçitten geçerken boşluktan E5 gibi bir yere düşüp öldüğünü biliyorum. O yüzden iyilik, ibadet, temiz kalp, saflık her zaman kazanmıyor. Ben çok anlamam dinden falan ama peygamberler de çok çileler çekmiş asıl o zaman onların mükemmel hayatları olmalıydı?
Müslümanlık sana dünyada çektiğin zulmü cennete keyif olarak geri veriyor, yersen..
Müslümanlık sana dünyada çektiğin zulmü cennete keyif olarak geri veriyor, yersen..
- powerpufgirl (13.07.17 01:03:19)
Gönülden inandığın sürece ben bir sorun görmüyorum. İslami şartları yerine getirmemek Müslüman olmadığın ve Allah'a olan bağlılığın zayıflığı anlamına gelmiyor. Bence bu mantık ile ibadet edeceksen de etme zaten.. Ki zaten belirli kesim bu tarz ile ibadet yapıyor maalesef.
- st curse (13.07.17 01:07:09)
@qazaqwsx, linke bakamadım. wiki kapalı. evet bu konuda da cahilim biraz ki nasıl erişeceğimi bilmiyorum.
@st curse, söylediğin konuda bir sıkıntım yok. evet o insanlarla aynı ortamda bulunmak istemiyorum. bugünlerde aklımdan geçiyor, gidersem vakit dışı gider, iki rekat namaz kılar çıkarım.
o mantık beni rahatsız ettiği için biraz da ibadetten kaçıyorum. ve günümüzün malumlarıyla aynı ortamı paylaşmama düşüncesiyle beraber.
@st curse, söylediğin konuda bir sıkıntım yok. evet o insanlarla aynı ortamda bulunmak istemiyorum. bugünlerde aklımdan geçiyor, gidersem vakit dışı gider, iki rekat namaz kılar çıkarım.
o mantık beni rahatsız ettiği için biraz da ibadetten kaçıyorum. ve günümüzün malumlarıyla aynı ortamı paylaşmama düşüncesiyle beraber.
- runagain (13.07.17 01:07:13 ~ 01:11:49)
ibadet etmenin mantığı öbür dünya için bence.. ibadet edince bu dünyada işlerin pek rast gitmeyebilir.. Dinde bu dünyanın değeri öbür dünyanın değerine göre sinek kanadı bile değilmiş..
- gkhnynk (13.07.17 01:14:00)
İbadet ettiğinde de etmediğinde de imtihandasın. İmtihan hiç bitmiyor. Mesela alkol içmen de imtihan içmemen de.
Herkesin imtihanı ise farklı. Misal fakir fakirliğiyle imtihan olunuyor. Zengin ise zenginliğiyle. Bu yüzden Allah katındaki üstünlük yalnızca takva iledir.
İşlerin yolunda gittiğinde şükretmeyi hatırlamalısın -ki bu gerçekten diğer ihtimalden zor-
İşlerin yolunda gitmediğinde ise sabretmelisin.
Herkesin imtihanı ise farklı. Misal fakir fakirliğiyle imtihan olunuyor. Zengin ise zenginliğiyle. Bu yüzden Allah katındaki üstünlük yalnızca takva iledir.
İşlerin yolunda gittiğinde şükretmeyi hatırlamalısın -ki bu gerçekten diğer ihtimalden zor-
İşlerin yolunda gitmediğinde ise sabretmelisin.
- sylr (13.07.17 01:15:27)
nasip ise gelir yemenden nasip değilse düşer çenenden.
genel kaide; çalış, şükret, dua et.
genel kaide; çalış, şükret, dua et.
- qobel (13.07.17 01:16:14)
allah çalışana verir. ibadet edene değil.
bakınız gavur yapmış abi diyoruz bir çok şey için
ama bu demek değil ki ibadet etmeyin.
inanıyorsanız tabiki ibadetinizi yapmanızı öneririm
bakınız gavur yapmış abi diyoruz bir çok şey için
ama bu demek değil ki ibadet etmeyin.
inanıyorsanız tabiki ibadetinizi yapmanızı öneririm
- bana her yer cehennem (13.07.17 01:16:56)
@bana her yer cehennem Allah çalışana verir fakat bu dünyada olması şart değil.
- sylr (13.07.17 01:24:35)
7 milyar denek var önünde. İbadet edenler, dindarlar, ateistler... Sence?
- erci (13.07.17 01:52:58)
her sey inancla alakali. ne alakaysa ibadet ettikten sonra insanin basina bir sey gelmeyecegi veya bir seyler yuzunden hayatini kaybedemez gibi aciklamalar olmus.
buna bagli olarak nasil oleceginizi bilseydiniz, bunu degistirebilir miydiniz ? insanlar kendi sacmaliklarinda yuzmeye devam ediyorlar.
buna bagli olarak nasil oleceginizi bilseydiniz, bunu degistirebilir miydiniz ? insanlar kendi sacmaliklarinda yuzmeye devam ediyorlar.
- evimin paspasi (13.07.17 02:43:10)
alakası yok.
İbadetin karşılığı olarak ahiret gösterilmiştir. Dünya hayatı için bir vaat yok. İbadetin bu dünyada karşılığı huzur, rahatlama, olaylara bakış açısını değiştirme, manevi makamlar elde etmeden ileri gitmez.
ayrıca mü'min kişi için dünyada yaptıklarının cezası olarak dünyada imtihanların artması durumu da var diye biliyorum. ahirete cezanın kalmaması için dünyada zorluklar çeker. ibadetin de ödülü olarak ahirete kalması için dünyada ödülü verilmez.
yani ibadet eden bir müslüman için dünya daha zorlu olabilir de diyebiliriz.
( kesin emin değilim. ama kulaktan dolma bilgiler de değil bunlar:) )
İbadetin karşılığı olarak ahiret gösterilmiştir. Dünya hayatı için bir vaat yok. İbadetin bu dünyada karşılığı huzur, rahatlama, olaylara bakış açısını değiştirme, manevi makamlar elde etmeden ileri gitmez.
ayrıca mü'min kişi için dünyada yaptıklarının cezası olarak dünyada imtihanların artması durumu da var diye biliyorum. ahirete cezanın kalmaması için dünyada zorluklar çeker. ibadetin de ödülü olarak ahirete kalması için dünyada ödülü verilmez.
yani ibadet eden bir müslüman için dünya daha zorlu olabilir de diyebiliriz.
( kesin emin değilim. ama kulaktan dolma bilgiler de değil bunlar:) )
- cahs (13.07.17 08:25:18)
İnanç mevzularını mantıkla açıklamaya çalışma. Adı üstünde inanç.
- arnold schwarzeneger (13.07.17 10:06:15)
Duyuruyu okudum, aradaki cevapları okumadım.
İbadet demek "kulluk etmek" demektir. Namaz oruç zekat hac ve kelime-i şehadet beşlisini "eksiksiz yapınca" kulluk tamamlanmış olmuyor. Nasıl tamamlanır diye soran olsa, öncelikle yalan söylemicen, fal bakmıcan ve baktırmıcan, dedikodu etmicen, hiçbir insanın maddi ve manevi kul hakkını yemicen (kendin dahil), harama itibar etmicen, bağımlılıklardan ve aklı baskılayan şeylere yanaşmıcan, kalp kırmıcan, arabozuculuk bozgunculuk bölücülük etmicen, huzursuzluk gerilim çıkarmıcan, yıkıcı olmıcan, sorun insan olmıcan vs... derim.
Namaz, insana hem bedenen hem aklen hem ruhen pek çok şey katmalıdır, bu namazın kendisine değil insanın bilincine ait bir sorumluluktur. Yani aslında namaz bişey katmaz, biz alabildiğimizi alabildiğine alırız. Eğer biz namazda kendimiz için faydalar iyilikler güzellikler bulamıyorsak ve alamıyorsak o zaten namaz değildir, biz eksiğizdir ve yanlışızdır yani. Mevzu biziz, namazın kendisi değil.
Oruç da namazın aynısıdır. Alanları biraz daha farklı da olsa mantığında hiçbir fark yoktur. Orucu tutamayanlar olabilir, kazası veya ikamesi vardır, bunlar da oruca dahilken oruç denen ritüelin bütünüyle bir mantığı olduğunu düşünüp "büyük resmi" görmeye çalışmak gerek (aha da ifade buraya cuk oturdu). Sadeve oruç değil bütün ritüeller için geçerli bu.
Haccın zekatın ve kelime-i şehadetin de aynı mantığa ve farklı işleyişlere sahip olduğunu rahatlıkla söyleriz. Yani mesele ritüelleri canlandırdık canlandırmadık değil, biz bu ritüellerden neler anladık, neler aldık, kendimizde o ritüellerle düzeltip tamamlayacak ne eksiler yanlışlar bulduk, bulduk mu bulmadık mı... bunlar önemli.
Ve bunlar, yukarıda ilkin saydığım kulluk etme çeşitleri olmadan, ayrıca samimiyetle anlamaya çalışma ve üzerinde düşünme hiçbir işe yaramazlar. Anca robot gibi yatar kalkarsın, aç kalır yemek yersin, Kâbe'ye gidip gelmiş para saçmış olursun. Sebep sonuç ilişkisi kurmadan, içindeki faydaları ve iyilikleri görmeye çalışmadan hiçbir ritüelin anlamı da faydası da yoktur.
Yani...
Eğer bilinçli hareket etmediysen ve Kur'an'da ne dendiğini niye dendiğini samimiyetle sonuna kadar anlamaya çalışmadıysan, bu bilgileri hayata uygulamadıysan, gözlemlemediysen/okumadıysan, denemediysen... yani bir kez bile olsa gönül yıkıp üstüne rahat rahat namaz kıldıysan o senin kıldığın tiyatro olur namaz olmaz. Tiyatro olur, oruç olmaz. Stand up olur, hac olmaz zekat olmaz.
Din de zaten aha bu yazdıklarımın tamamı demek. Vicdan azabı çekilmesin, pişman olunmasın, zarar görülmesin, aksine olabildiğince faydalı ve yapıcı olunsun diye HATIRLATILMIŞ kurallar bütünü. Evet, ortaya konulmamış, hatırlatılmış, çünkü insan bunları bilinçaltında bilerek ve unutarak doğuyor. Çok büyük çoğunluk kendi iç dünyasını dinlemeyi ve anlamayı bilmediği için, Tanrı birer uyarıcı, hatırlatıcı, müjdeleyici/korkutucu gönderiyor. Kullanma kılavuzunu da eksik bırakmıyor. Ama biz o kılavuza ve uygulanmış örneğine bakmayıp bizle hiç alakası olmayan kültürlerde yetişmiş ve yalan söyleyip söylemediği bilinmeyen aktarıcılara daha çok inanıp bağlanınca işler alabildiğine değişiyor. Ritüelleri esas zannediyoruz, dini dış görünüşü halletmek biliyoruz, barışın tersine anlamsız bir ego savaşına giriyoruz. Niyetimiz kötü değilse de işimiz kötü, çünkü kul hakkı yiyoruz. Şimdi namazın ne anlamı kalır ki?
Toplumu hem teker teker hem de topluca bu kadar güzelliğe yönlendirip düzenleyen bir kurallar bütünü hakkıyla uygulandığında niçin işler yoluna girmesin? Şimdi mesele namaz mı oruç mu yoksa insanın önce kendini sonra evladını güzellik ve iyilik yönünde hakikaten eğitip kaliteyi artırması mı...
Yeterince anlatabildiğimi umuyorum.
İbadet demek "kulluk etmek" demektir. Namaz oruç zekat hac ve kelime-i şehadet beşlisini "eksiksiz yapınca" kulluk tamamlanmış olmuyor. Nasıl tamamlanır diye soran olsa, öncelikle yalan söylemicen, fal bakmıcan ve baktırmıcan, dedikodu etmicen, hiçbir insanın maddi ve manevi kul hakkını yemicen (kendin dahil), harama itibar etmicen, bağımlılıklardan ve aklı baskılayan şeylere yanaşmıcan, kalp kırmıcan, arabozuculuk bozgunculuk bölücülük etmicen, huzursuzluk gerilim çıkarmıcan, yıkıcı olmıcan, sorun insan olmıcan vs... derim.
Namaz, insana hem bedenen hem aklen hem ruhen pek çok şey katmalıdır, bu namazın kendisine değil insanın bilincine ait bir sorumluluktur. Yani aslında namaz bişey katmaz, biz alabildiğimizi alabildiğine alırız. Eğer biz namazda kendimiz için faydalar iyilikler güzellikler bulamıyorsak ve alamıyorsak o zaten namaz değildir, biz eksiğizdir ve yanlışızdır yani. Mevzu biziz, namazın kendisi değil.
Oruç da namazın aynısıdır. Alanları biraz daha farklı da olsa mantığında hiçbir fark yoktur. Orucu tutamayanlar olabilir, kazası veya ikamesi vardır, bunlar da oruca dahilken oruç denen ritüelin bütünüyle bir mantığı olduğunu düşünüp "büyük resmi" görmeye çalışmak gerek (aha da ifade buraya cuk oturdu). Sadeve oruç değil bütün ritüeller için geçerli bu.
Haccın zekatın ve kelime-i şehadetin de aynı mantığa ve farklı işleyişlere sahip olduğunu rahatlıkla söyleriz. Yani mesele ritüelleri canlandırdık canlandırmadık değil, biz bu ritüellerden neler anladık, neler aldık, kendimizde o ritüellerle düzeltip tamamlayacak ne eksiler yanlışlar bulduk, bulduk mu bulmadık mı... bunlar önemli.
Ve bunlar, yukarıda ilkin saydığım kulluk etme çeşitleri olmadan, ayrıca samimiyetle anlamaya çalışma ve üzerinde düşünme hiçbir işe yaramazlar. Anca robot gibi yatar kalkarsın, aç kalır yemek yersin, Kâbe'ye gidip gelmiş para saçmış olursun. Sebep sonuç ilişkisi kurmadan, içindeki faydaları ve iyilikleri görmeye çalışmadan hiçbir ritüelin anlamı da faydası da yoktur.
Yani...
Eğer bilinçli hareket etmediysen ve Kur'an'da ne dendiğini niye dendiğini samimiyetle sonuna kadar anlamaya çalışmadıysan, bu bilgileri hayata uygulamadıysan, gözlemlemediysen/okumadıysan, denemediysen... yani bir kez bile olsa gönül yıkıp üstüne rahat rahat namaz kıldıysan o senin kıldığın tiyatro olur namaz olmaz. Tiyatro olur, oruç olmaz. Stand up olur, hac olmaz zekat olmaz.
Din de zaten aha bu yazdıklarımın tamamı demek. Vicdan azabı çekilmesin, pişman olunmasın, zarar görülmesin, aksine olabildiğince faydalı ve yapıcı olunsun diye HATIRLATILMIŞ kurallar bütünü. Evet, ortaya konulmamış, hatırlatılmış, çünkü insan bunları bilinçaltında bilerek ve unutarak doğuyor. Çok büyük çoğunluk kendi iç dünyasını dinlemeyi ve anlamayı bilmediği için, Tanrı birer uyarıcı, hatırlatıcı, müjdeleyici/korkutucu gönderiyor. Kullanma kılavuzunu da eksik bırakmıyor. Ama biz o kılavuza ve uygulanmış örneğine bakmayıp bizle hiç alakası olmayan kültürlerde yetişmiş ve yalan söyleyip söylemediği bilinmeyen aktarıcılara daha çok inanıp bağlanınca işler alabildiğine değişiyor. Ritüelleri esas zannediyoruz, dini dış görünüşü halletmek biliyoruz, barışın tersine anlamsız bir ego savaşına giriyoruz. Niyetimiz kötü değilse de işimiz kötü, çünkü kul hakkı yiyoruz. Şimdi namazın ne anlamı kalır ki?
Toplumu hem teker teker hem de topluca bu kadar güzelliğe yönlendirip düzenleyen bir kurallar bütünü hakkıyla uygulandığında niçin işler yoluna girmesin? Şimdi mesele namaz mı oruç mu yoksa insanın önce kendini sonra evladını güzellik ve iyilik yönünde hakikaten eğitip kaliteyi artırması mı...
Yeterince anlatabildiğimi umuyorum.
- yaren (13.07.17 10:35:30)
Placebo etkisi denen bir şey var. Bir de adı ibadet olmasa bile yoga, ruhsal detoks vb. adına her ne derseniz deyin başka yöntemlerle de belli bir dinginlik seviyesine çıkmak bile yerine göre insana iyi gelebiliyor.
- turkuaz (13.07.17 11:01:58)
Valla dort dörtlük namaz kildigin oruc tuttugun icin hayatın yolunda gidecek diye bisey yok. Ben sadece allah emrettigi icin yapiyorum bunları. Mükafatını nerde verir bilemem. Bi de su var hayatinin yola girmesi senin çabalarına bagli tabi dua ibadet cok önemli ama gayrette gerekiyor.
İSRÂ-13: Ve Biz, her bir insanın kaderini kendi çabasına bağlı kıldık.
İSRÂ-13: Ve Biz, her bir insanın kaderini kendi çabasına bağlı kıldık.
- tociess (13.07.17 11:04:03)
1