[]
Aristo’ya göre dil tabii değil itibaridir.cümlesinden ne anlıyorsunuz?
bağlam içinde şöyle:
Yunanlılarda Eflatun’a göre fikir dilden değil dil fikirden doğar, çünkü eşyaya ad vermek için önce onu bilmek gerekir. Aristo’ya göre dil tabii değil itibaridir. Sesler tabii ve ilahi olsa da onların kullanılışı beşeri ve ihtiyaridir. Epikür ise dillerin tabiiliğini kabul etmekle birlikte dünyadaki insanların farklı diller konuşmalarını psikolojik unsurlarla açıklamıştır.
malum, saat geç olduğu için beyin durdu. yardımcı olursanız sevinirim
Yunanlılarda Eflatun’a göre fikir dilden değil dil fikirden doğar, çünkü eşyaya ad vermek için önce onu bilmek gerekir. Aristo’ya göre dil tabii değil itibaridir. Sesler tabii ve ilahi olsa da onların kullanılışı beşeri ve ihtiyaridir. Epikür ise dillerin tabiiliğini kabul etmekle birlikte dünyadaki insanların farklı diller konuşmalarını psikolojik unsurlarla açıklamıştır.
malum, saat geç olduğu için beyin durdu. yardımcı olursanız sevinirim
Hiçbir şey anlamadım bu cümleden. Türkçe çok değişmiş(metnin ingilizcesi varsa oradan daha rahat anlaşılır) :) Ancak sanırım şunu kast ediyor: Plato'ya göre idea önce gelir. Yani bir şeyin ideası vardır ve o ideayı bilerek gördüğümüz, dünyaya ait nesneyi adlandırırız. Aristotle'da ise bu ayrım form/madde ayrımıyla açıklanıyor. Bu doğaüstü bir öze bağlanmıyor; şeye içkin. O halde Plato'da dilden önce(harflerin rastgele dizilişi) ona tamamen dışsal bir fikir(idea) varken, Aristotle'da dilin içinde yer alan bir öz(potansiyel) vardır.
Bir örnek verelim: Plato'ya göre kırmızı sözcüğünün doğuş kaynağı, doğaüstü bir Kırmızı İdeası olması. Aristotle'a göre ise kırmızılık gökyüzünde ya da başka bir yerde değil, kırmızı olan şeyin içinde.
Şu meşhur resimde Plato gökyüzünü, öteki de yeryüzünü işaret ediyor: upload.wikimedia.org
Bir örnek verelim: Plato'ya göre kırmızı sözcüğünün doğuş kaynağı, doğaüstü bir Kırmızı İdeası olması. Aristotle'a göre ise kırmızılık gökyüzünde ya da başka bir yerde değil, kırmızı olan şeyin içinde.
Şu meşhur resimde Plato gökyüzünü, öteki de yeryüzünü işaret ediyor: upload.wikimedia.org
- protector (17.11.15 01:55:33 ~ 01:59:18)
Bana nedense acik geldi. Aristo dili itibari, yani insan kabulune dayali, yani beseri ve insan adlandirmasi olarak goruyormus. Cunku dil dogal nesneleri adlandirmak icin kullaniliyormus. Dilin kendisi dogal degilmis, nominalmis. (ayni seyleri dondurup dondurup yazdim)
Epikur ise dili dogal/nesnel buluyormus. Ama madem dogal neden farkli diller var sorusuna ise kendince cevap uydurmus.
Epikur ise dili dogal/nesnel buluyormus. Ama madem dogal neden farkli diller var sorusuna ise kendince cevap uydurmus.
- f_d (17.11.15 03:05:59 ~ 03:06:55)
şair burda bayrağa seslenmiş deyip sıkıyorum ben de:
platon demiş ki "varlığından haberin olmadığı bir nesneye ad veremezsin." hayatında hiç yılan görmemiş biri yılan kelimesini kullanamaz.
aristo demiş ki "hayır dil doğal değil, dil uydurmacadır. yılan diye bir varlık olmasa bile birisi sürünen birşey hayal etse ona yılan diyebilir."
epikür'de demiş ki dil doğamızın bir bütündür. yılanı da biliriz kaplanı da. sen kaplan dersin ingiliz tiger der. bunlar hep psikanaliz :D
epikür sen haksızsın ibne. aristo ve platon ikisi de haklılar. platon'un dediğine göre eski çağa cep telefonu götürsek bir ad veremezdi. ama aynı şekilde aristo'ya göre de ejderha diye bir kelimenin dilimizde var olması hayal gücünün de dile etkisinin kanıtı.
platon demiş ki "varlığından haberin olmadığı bir nesneye ad veremezsin." hayatında hiç yılan görmemiş biri yılan kelimesini kullanamaz.
aristo demiş ki "hayır dil doğal değil, dil uydurmacadır. yılan diye bir varlık olmasa bile birisi sürünen birşey hayal etse ona yılan diyebilir."
epikür'de demiş ki dil doğamızın bir bütündür. yılanı da biliriz kaplanı da. sen kaplan dersin ingiliz tiger der. bunlar hep psikanaliz :D
epikür sen haksızsın ibne. aristo ve platon ikisi de haklılar. platon'un dediğine göre eski çağa cep telefonu götürsek bir ad veremezdi. ama aynı şekilde aristo'ya göre de ejderha diye bir kelimenin dilimizde var olması hayal gücünün de dile etkisinin kanıtı.
- ayiadam (17.11.15 11:06:19)
TDK'ya göre itibari: Gerçekten öyle olmadığı hâlde öyle sayılan, saymaca, fiktif
"Kâğıt paranın değeri itibaridir."
"Kâğıt paranın değeri itibaridir."
- burya (17.11.15 11:18:57)
1